dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Karhunen, Roosa | |
dc.date.accessioned | 2020-04-21T05:29:28Z | |
dc.date.available | 2020-04-21T05:29:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68609 | |
dc.description.abstract | Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua franca, on luonnollista että kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen nähdään myös osana lukion englannin opetusta, jossa yhtenä opetuksen yleisenä tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kielellistä ja kulttuurista toimijuutta myös globaaleissa yhteisöissä. Kulttuurienvälisen kompetenssin kehityksen pohjana toimivat yksilön kokemukset kulttuurienvälisistä kohtaamisista. Luokkahuoneympäristössä näitä kokemuksia voidaan mahdollistaa draaman työtapojen ja etenkin roolissa työskentelemisen avulla, ja draamaa suositellaankin usein kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen työvälineeksi. Sopivaa ja helppokäyttöistä draamamateriaalia ei kuitenkaan aina ole opettajille helposti saatavilla, sillä oppikirjojen sisältämä draamamateriaali ei usein rohkaise kulttuuristen teemojen syvempään tutkimiseen roolissa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on laatia opetusmateriaalipaketti kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämiseen draaman avulla lukion englannin opetukseen, ja täten osaltaan parantaa teoriapohjaisen, helppokäyttöisen draamallisen opetusmateriaalin saatavuutta. Materiaalipaketti on suunniteltu pohjaten kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen malleihin draamakasvatuksen teoreettisessa viitekehyksessä, jossa oppimisen nähdään tapahtuvan roolissa toimimisen, sekä tämän toiminnan reflektoinnin seurauksena. Materiaalissa hyödynnetään monipuolisesti draaman eri työtapoja, joiden avulla englannin opetukseen voidaan luoda monipuolisia mahdollisuuksia kulttuurienvälisten ilmiöiden tutkimiseen. Materiaalipaketti on suunniteltu lukion englannin A-oppimäärän ylimääräiseksi kurssiksi, mutta harjoitteet sopivat hyödynnettäviksi myös englannin pakollisilla ja syventävillä kursseilla. Materiaali rakentuu työelämään liittyvien teemojen ympärille, ja se on suunniteltu kielten opettajille, joilla ei ole aiempaa kokemusta draaman hyödyntämisestä kieltenopetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 166 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | drama in education | |
dc.title | Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004212822 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kulttuurienvälisyys | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | draamapedagogiikka | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | experiential learning | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.subject.yso | cooperative learning | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | interculturalism | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | drama pedagogy | |
dc.subject.yso | drama education | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |