dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Harju, Henna | |
dc.contributor.author | Kellokoski, Linda | |
dc.date.accessioned | 2020-04-17T06:00:07Z | |
dc.date.available | 2020-04-17T06:00:07Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68577 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi
selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisesta.
Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Laadullinen aineisto
kerättiin avoimilla haastatteluilla alkuvuodesta 2020. Haastateltavana oli kuusi
luokanopettajaa Keski- ja Etelä-Pohjanmaan alueelta. Aineiston analyysipolku
on edennyt fenomenografisen analyysin mukaisesti viiden vaiheen kautta. Analyysin myötä muodostui viisi kuvauskategoriaa. Psyykkisen oireilun esiintymistä kuvaa ulospäin suuntautuvan oireilun sekä sisäänpäin suuntautuvan oireilun kuvauskategoriat. Oireilu nähtiin hyvin moninaisena, mutta toisaalta helposti tunnistettavana. Huolen herääminen, opettajan pedagogiset ratkaisut ja asiantuntijat tukemisessa selittävät psyykkisen oireilun tukemista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että edistävinä tekijöinä psyykkisen oireilun tukemisessa nähtiin olevan varhainen puuttuminen, asiantuntijoiden ja kodin tuki sekä erilaiset tukitoimet. Onnistuakseen psyykkisesti oireilevan
oppilaan tukemisessa vaaditaan oppilaan kanssa toimijoilta samaa, lapsen edun
mukaista tavoitetta. Tukemisen näkökulmasta tarkasteltuna korostui vahva oppilaantuntemus sekä huolen eteenpäin vieminen. Tutkittavat kuitenkin kaipasivat enemmän valmiuksia itseltään psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemiseen. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | psyykkinen oireilu | |
dc.subject.other | oppilaan tukeminen | |
dc.subject.other | pedagogiset ratkaisut | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004172800 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | mielenterveyshäiriöt | |
dc.subject.yso | mielenterveysongelmat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | mielenterveys | |
dc.subject.yso | tunne-elämän häiriöt | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |