University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita

Thumbnail
View/Open
548.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sula, Henna-Maria |
Ronkainen, Helmi-Elisa
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla hyvin yksilöllistä oppilaasta ja oireista riippuen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista tukea psyykkisesti oireilevat oppilaat kokevat saaneensa ja millaista tukea he toivoisivat saavansa opettajalta. Tutkimuksen on tarkoitus antaa suuntaviivoja psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskenteleville opettajille, jotka haluavat vastata yhä paremmin oppilaiden odotuksiin ja tarpeisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa tutkimukseen oli fenomenologinen. Tutkimukseemme osallistui yhteensä kuusi peruskouluikäistä oppilasta eräästä suomalaisesta sairaalakoulusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin etähaastatteluilla keväällä 2021. Tutkimustulokset olivat pitkälti yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa. Keskeiseksi tutkimuksemme tuloksissa nousi oppilaan yksilöllisten voimavarojen ja tarpeiden huomioiminen opetuksessa ja tavoitteiden asettamisessa sekä hyvän opettaja–oppilas -suhteen merkitys psyykkisen hyvinvoinnin tukijana ja rakentajana. Opettajan asenteella ja ymmärtävällä suhtautumisella koettiin olevan merkitystä koulunkäyntiin. ...
Keywords
psyykkinen oireilu oppimisen ja koulunkäynnin tuki hyvinvointi koulussa oppilaat mielenterveyshäiriöt tukeminen opettajat nuoret mielenterveysongelmat tukimuodot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111265806

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia 

    Ojala, Terhi (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this study was to examine and interpret teachers’ experiences of pupils with emotional and behavioural disordres in comprehensive schools in Finland. The term ‘pupils with emotional and behavioural disorders’ ...
  • Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma 

    Helin, Linda (2016)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät ...
  • Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia 

    Ojala, Terhi (Niilo Mäki Instituutti, 2017)
    Monet meistä pitävät lapsista. Ehkä juuri sen vuoksi äitinä, mammana, opetuksen ammattilaisena ja nyt myös tutkijana hämmentyy, hätkähtää ja huolestuu näiden otsikoiden edessä: – Käytöshäiriöitä ei tunnisteta – Pitääkö ...
  • Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena 

    Jämsä, Lauri; Kokkila, Iina (2022)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on Suomessa työskentelevien liikunnanopettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti ...
  • Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä 

    Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Motorisen oppimisen vaikeudella, kuten kehityksellisellä koordinaatiohäiriöllä (DCD), tarkoitetaan huomattavaa vaikeutta oppia uusia motorisia taitoja ja soveltaa jo opittuja taitoja uusiin tilanteisiin. Tämän tutkimuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre