Show simple item record

dc.contributor.authorValkonen, Leena
dc.contributor.authorTyrväinen, Heli
dc.contributor.authorUotinen, Sanna
dc.date.accessioned2020-04-15T11:10:38Z
dc.date.available2020-04-15T11:10:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationValkonen, Leena; Tyrväinen, Heli; Uotinen, Sanna (2020). Luottamuksen rakentuminen verkko-opiskelussa. Kasvatus, 51 (1), 21-37.
dc.identifier.otherCONVID_35218020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68539
dc.description.abstractTässä artikkelissa kuvataan verkko-opiskelussa rakentuvaa luottamusta verkkokurssilla opiskelevan opiskelijan näkökulmasta. Tutkimusaineistona on Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston verkkokursseille osallistuneille opiskelijoille tehty kysely (n = 68). Tutkimuksessa selvitettiin ensin faktorianalyysin avulla verkko-opiskelussa rakentuvan luottamuksen edellytyksiä ja luottamusriskejä. Luottamuksen edellytyksiä ovat opiskeluryhmän turvallisuus ja yhteisöllisyys, verkkoympäristön selkeys ja helppokäyttöisyys sekä opettajan suunnittelutyö, ammattitaito ja läsnäolo. Luottamusriskejä ovat toimimaton ryhmätyöskentely, oman osaamisen tai opettajan ohjauksen puutteet sekä tekniset ja tietoturvaan liittyvät ongelmat. Avovastausten sisällönanalyysissa löytyi yhdeksän verkkoopiskelussa rakentuvan luottamuksen osa-aluetta, joista opettajaan liittyvät suunnittelutyö, ammattitaito ja läsnäolo, opiskelijaryhmään kunnioitus, yhteisöllisyys ja työpanos ja verkkoympäristöön käytettävyys, tekninen toimivuus ja tietoturva. Tutkimuksen pohjalta muodostettuja yhdeksää luottamuksen osa-aluetta on mahdollista hyödyntää verkkoopiskelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi ne tarjoavat uusia tutkimusaiheita luottamustutkimukselle ja auttavat rakentamaan vertaisopiskelijat huomioon ottavaa luottamuksen pedagogiikkaa verkko-opiskeluun.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuottamuksen rakentuminen verkko-opiskelussa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004152761
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange21-37
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume51
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysoverkko-opetus
dc.subject.ysokorkeakoulut
dc.subject.ysoverkkokurssit
dc.subject.ysoverkko-opiskelu
dc.subject.ysoluottamus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3390
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6621
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1030
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6622
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9885
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1725
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright