dc.contributor.advisor | Nurmi, Jari-Erik | |
dc.contributor.advisor | Määttä, Sami | |
dc.contributor.author | Kortela, Laura | |
dc.date.accessioned | 2020-04-09T05:24:24Z | |
dc.date.available | 2020-04-09T05:24:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68493 | |
dc.description.abstract | Koulu-uupumus on vakava ongelma, josta kärsii noin 10 prosenttia nuorista. Tässä tutkimuksessa
selvitin lukiolaisten tavoiteorientaatioiden yhteyttä koulu-uupumukseen sekä sitä, suojaako hyvä
itsetunto mahdollisesti koulu-uupumukselta. Tutkimus on osa pitkittäistutkimusta Finnish
Educational Transitions Studies (FinEdu), jossa oppilaita tutkittiin yläasteen 9. luokalta lukion 3.
luokalle asti. Tutkimukseni otokseen kuului 614 lukion toisen vuoden oppilasta. Tutkimus
toteutettiin vuoden 2004 tammikuussa. Tutkimusmenetelminä käytin korrelaatiokertoimia ja
hierarkkista regressioanalyysia. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 24. Tässä
tutkimuksessa oppilaiden tavoiteorientaatiot jaettiin neljään luokkaan: tehtäväorientaatio, suorituslähestymisorientaatio,
suoritus-välttämisorientaatio ja tehtävien välttämisorientaatio. Tutkimuksen
perusteella voidaan todeta, että huoli omasta menestymisestä ja arvostelun kohteeksi joutumisesta
(suoritus-välttämisorientaatio) olivat yhteydessä koulu-uupumukseen. Myös opiskelutehtävien
välttely oli yhteydessä koulu-uupumukseen. Oppilaat, jotka ovat orientoituneet välttämään tehtäviä,
eivät pitäneet opiskelua mielekkäänä, mikä on huolestuttavaa heidän tulevaisuuttaan ajatellen.
Heikko itsetunto oli yhteydessä koulu-uupumukseen, mutta tutkimuksessa ei löydetty hyvän
itsetunnon koulu-uupumukselta suojaavaa vaikutusta. Sisäinen motivaatio ja opiskeluun
sitoutuminen (tehtäväorientaatio) olivat yhteydessä vähäiseen koulu-uupumukseen. Tutkimuksen
tulosten perusteella olisi tärkeää innostaa oppilaita oppimisesta sinänsä eikä kannustaa vain hyvään
suoriutumiseen, ja oppilaiden itsetuntoa tulisi vahvistaa keskittymällä heidän vahvuuksiinsa arvostelun sijaan. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koulu-uupumus | |
dc.subject.other | tehtäväorientaatio | |
dc.subject.other | suoritus-lähestymisorientaatio | |
dc.subject.other | suoritus-välttämisorientaatio | |
dc.subject.other | tehtävien välttämisorientaatio | |
dc.title | Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004092710 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | tavoiteorientaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |