Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJouhki, Jukka
dc.contributor.authorKaikkonen, Milla
dc.date.accessioned2020-04-08T09:48:37Z
dc.date.available2020-04-08T09:48:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68492
dc.description.abstractTämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt tapa tutkia pelaamista. Tutkielman päämenetelmä on muistititietotutkimus, mutta tutkijan omat kokemukset tuovat myös hieman autoetnografista näkökulmaa tutkielmaan. Aineisto koostuu kuudesta haastattelusta ja tutkielman tarkoituksena on tuoda esille haastateltavien varhaisia kokemuksia videopelaamisesta. Haastattelut on tehty teemahaastatteluina ja teemoina ovat olleet ensimmäinen pelikokemus, pelaamisen paikat, opettelu, sosiaalisuus, rajat, pelikoneet ja pelit sekä pelaaminen nykyään. Haastattelut on toteutettu 11.2017–10.2018 välisenä aikana. Aineistossa on myös käytetty hieman haastatteluiden jälkeen käytyjä keskusteluja. Tutkielma esittelee pelaamisen historiaa 1990–2000-lukujen taitteessa pelaajien muistojen kautta. Tutkielmassa kävi ilmi, että esimerkiksi pelien kirjo on ollut moninainen jopa näinkin pienellä otannalla. Pelaaminen on muuttunut osalla haastateltavista satunnaiseksi ajanvietteeksi, mutta samat pelit tai pelisarjan uudemmat pelit toistuvat myös aikuisiällä. Pelien ikärajojen valvonnassa on tapahtunut selkeä muutos sekä lain suhteen, mutta myös vanhempien aktiivisuudessa valvonnan suhteen.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermuistitietotutkimus
dc.titleMuistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004082708
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEtnologiafi
dc.contributor.oppiaineEthnologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi302
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysokonsolipelit
dc.subject.ysopelikonsolit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot