Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää mitä ovat laulun metaforat opettajien kokemuksina, sekä miten metaforat ilmenevät opetuksessa. Erityisen tarkastelun kohteena ovat opettajien kokemukset metaforien käytöstä.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa tutkimuksen informantteinatoimivat kaksi laulunopettajaa, joista molemmilla oli yli kymmen vuoden kokemus laulunopettamisesta. Analyysi toteutui koodaamalla aineistoa, josta syntyivät lopulliset teemat, jotka johtivat tutkimustuloksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat metaforien ja laulunopetuksen tiiviin yhteen kuulumisen. Tutkimuksessa selvisi opettajien kokevan mielekkääksi metaforien käytön sekä opettajien käyttävät niitä myös omassa laulamisessaan, mutta saatiin myös tietoa siitä, että erilaisia näkökulmia metaforien käyttöön saattaa löytyä eri opettajien keskuudesta, niin opetuksen kuin opettajan oman instrumentin käsittelyssä. Opettajat uskoivat myös metaforien käytön jatkumiseen tulevaisuudessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rikkinäisissä farkuissa oopperalavalle? : klassisen laulun ja populaarilaulun eroista ja yhtäläisyyksistä
Riikonen, Kimmo (2013)Laulaminen jaetaan yleisesti klassiseen lauluun ja populaarilauluun. Tutkielmani selvittää mitä eroja ja yhtäläisyyksiä tyyleillä on ja ovatko ne toistensa vastakohdat niin kuin usein oletetaan. Tutkimuskysymykseni on ... -
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa
Jauhiainen, Tuomas (2011)Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ... -
Ukkospilviä ja Beethovenia : klassisen musiikinkuuntelun opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille
Karkulahti, Essi (2011)Tämän työn tarkoitus on tutkia seitsemäsluokkalaisten oppilaiden oppimista peruskoulun musiikin tunnilla. Oppimista seurattiin yhden opetuskokonaisuuden aikana. Tämä kokonaisuus käsitteli klassista musiikkia ja sen tärkeimpiä ... -
Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
Tuulari-Mäkinen, Katja (2014)Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa ... -
Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
Määttä, Noora (2020)Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat hyvät ...