Rikkinäisissä farkuissa oopperalavalle? : klassisen laulun ja populaarilaulun eroista ja yhtäläisyyksistä
Laulaminen jaetaan yleisesti klassiseen lauluun ja populaarilauluun. Tutkielmani selvittää mitä
eroja ja yhtäläisyyksiä tyyleillä on ja ovatko ne toistensa vastakohdat niin kuin usein oletetaan.
Tutkimuskysymykseni on selvittää, voiko yksi ja sama laulaja esittää kumpaakin tyyliä
uskottavasti, yleiset kriteerit täyttäen.
Ensimmäiseksi selvitän, mitä laulaminen on ja mitkä ovat sen fysiologiset perusteet. Kuinka
ääni syntyy kehomme sisällä ja kuinka siitä muodostuu sellainen mikä se on? Seuraavaksi
paneudun laulamisen historiaan ja sen kehitykseen aikojen saatossa. Kuinka lauluihanteet ovat
muuttuneet aikojen saatossa ja kuinka eri tyylit ovat saaneet alkunsa? Vertailen näiden
pohjatietojen valossa populaarilaulun ja klassisen laulun tekniikoita ja yleisiä käytäntöjä.
Lyhyesti pohdin myös sopivia termejä kuvaamaan eri laulutyylejä.
Jo varhaisessa vaiheessa tutkielmaani kävi selväksi, että tyylien välinen kuilu johtuu
enemmänkin asenteista kuin fysiologisista tai teknisistä syistä. Tämän johdosta paneuduin
pohtimaan syitä vallitseviin näkemyseroihin ja arvotuksiin, joiden perusteella musiikkia ja
laulamista arvotetaan paremmaksi tai huonommaksi.
...
Muu nimeke
Klassisen laulun ja populaarilaulun eroista ja yhtäläisyyksistäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa
Kalmbach, Marissa (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää ... -
Ukkospilviä ja Beethovenia : klassisen musiikinkuuntelun opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille
Karkulahti, Essi (2011)Tämän työn tarkoitus on tutkia seitsemäsluokkalaisten oppilaiden oppimista peruskoulun musiikin tunnilla. Oppimista seurattiin yhden opetuskokonaisuuden aikana. Tämä kokonaisuus käsitteli klassista musiikkia ja sen tärkeimpiä ... -
Klassisen musiikin opetus yläkoulussa
Viitanen, Elina (2016)Maisterintutkielmani tarkoitus oli saada selville, mitä yläkoulun klassisen musiikin opetukseen kuuluu ja miten opettajat ja oppilaat suhtautuvat klassisen musiikin opetukseen. Tutkimukseni päämääränä oli kartoittaa klassisen ... -
Musiikillisten tunteidensäätelystrategioiden tyypillisyys ja yhteys musiikkipreferenssiin klassisen musiikin kuuntelijoilla
Hartikainen, Sasu (2012)Tässä tutkimuksessa tutkittiin klassista musiikkia kuuntelevien ihmisten tapoja säädellä tunteitaan musiikinkuuntelun yhteydessä. Tutkimusongelmana oli selvittää aiemman tutkimuksen tunnistaman seitsemän mielialansäätelystrategian ... -
Klassisen laulun ja populaarilaulun laulutekniikoiden erot ääniongelmiin johtavina tekijöinä : laulunopettajien käsityksiä oppilaiden ääniongelmista laulutekniikan vaihdon yhteydessä
Virtanen, Kaisa (2017)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laulunopettajien käsityksiä klassisesta laulutekniikasta populaarilaulutekniikkaan tai toisinpäin siirtymisen yhteydessä syntyvistä ääniongelmista. Taustaoletuksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.