Ukkospilviä ja Beethovenia : klassisen musiikinkuuntelun opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille
Tämän työn tarkoitus on tutkia seitsemäsluokkalaisten oppilaiden oppimista peruskoulun
musiikin tunnilla. Oppimista seurattiin yhden opetuskokonaisuuden aikana. Tämä kokonaisuus
käsitteli klassista musiikkia ja sen tärkeimpiä aikakausia sekä säveltäjiä.
Työssä tehdään opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille oppilaille, joiden musiikin opiskeluun
kuuluu pakollisena osana klassisen musiikin teosten opiskelu. Tutkimukseen osallistui kaksi
luokkaa, joista toinen oli Itä-Suomesta ja toinen Länsi-Suomesta. Oppilaita oli ryhmissä
tutkimushetkellä yhteensä 33, 16 Itä-Suomesta ja 17 Länsi-Suomesta. Ryhmille opetettiin
teokset käyttäen apuna musiikkia, oppilaan omia mielikuvia sekä visuaalista kuvaa. Työn
tutkimusote on laadullinen ja taustateoriana on sekä konstruktivismi että Raimo Lindhin
kehittämä mielikuvaoppiminen. Molempia käytetään opetuskokeilun toteuttamisen apuna.
Työ hakee vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia mielikuvia klassisen musiikin
sävellykset yksin sekä yhdessä visuaalisen kuvan kanssa seitsemäsluokkalaisessa herättävät?
Oliko oppilaiden tuotoksissa yhteneväisyyksiä? Onko tytöillä tai pojilla enemmän negatiivisia
mielikuvia klassista musiikkia kohtaan ja vaikuttaako se oppimiseen? Miten oppilaat arvioivat
oppineensa opetuskokeilun avulla ja mitä he olivat mieltä työskentelystä?
Tutkimuksessa päästiin hyviin oppimistuloksiin ja oppilaat kokivat uuden opetustavan
mielekkäänä. Opetuskokeilun tehneet opettajat pitivät myös tunnin kokonaisuudesta ja aikoivat
käyttää metodia jatkossa. Oppilaat antoivat erittäin positiivista palautetta ja opetusmetodia
toivottiin oppilaiden keskuudessa tulevaisuudessa lisää. Sekä positiivisia että negatiivisia
mielikuvia oli molemmilla opetukseen osallistuneiden ryhmien oppilailla. Tämä ei kuitenkaan
tulosten perusteella vaikuttanut oppimiseen haittaavasti.
...
Muu nimeke
Klassisen musiikinkuuntelun opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisilleAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikillisten tunteidensäätelystrategioiden tyypillisyys ja yhteys musiikkipreferenssiin klassisen musiikin kuuntelijoilla
Hartikainen, Sasu (2012)Tässä tutkimuksessa tutkittiin klassista musiikkia kuuntelevien ihmisten tapoja säädellä tunteitaan musiikinkuuntelun yhteydessä. Tutkimusongelmana oli selvittää aiemman tutkimuksen tunnistaman seitsemän mielialansäätelystrategian ... -
Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa
Kalmbach, Marissa (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää ... -
Rikkinäisissä farkuissa oopperalavalle? : klassisen laulun ja populaarilaulun eroista ja yhtäläisyyksistä
Riikonen, Kimmo (2013)Laulaminen jaetaan yleisesti klassiseen lauluun ja populaarilauluun. Tutkielmani selvittää mitä eroja ja yhtäläisyyksiä tyyleillä on ja ovatko ne toistensa vastakohdat niin kuin usein oletetaan. Tutkimuskysymykseni on ... -
Klassisen musiikin opetus yläkoulussa
Viitanen, Elina (2016)Maisterintutkielmani tarkoitus oli saada selville, mitä yläkoulun klassisen musiikin opetukseen kuuluu ja miten opettajat ja oppilaat suhtautuvat klassisen musiikin opetukseen. Tutkimukseni päämääränä oli kartoittaa klassisen ... -
Lumilautailun opetus ydinoppimisen näkökulmasta
Räsänen, Jussi (2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.