”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Natiivimainonta on ollut nyt muutamia vuosia kasvava trendi. Vaikka uutismedioiden julkaisema natiivimainonta herättää huolta natiivimainonnan ja journalismin periaatteiden välillä vallitsevan ristiriidan vuoksi, natiivimainonnan julkaisu yhä lisääntyy uutismedioissa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida lukijoiden näkemyksiä uutismedioissa julkaistusta natiivimainonnasta ja sitä, miten natiivimainonta vaikuttaa heidän käsityksiinsä journalismin luotettavuudesta sekä heidän tapaansa kuluttaa journalismia. Tätä on tarpeellista tarkastella, jotta natiivimainonnan mahdolliset vaikutukset journalismille selkenisivät.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää eri ikäistä journalististen sisältöjen lukijaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tuloksissa lukijoiden suhtautuminen natiivimainontaan jakautuu kahtia. Osa heistä suhtautuu natiivimainontaan negatiivisesti, osa puolestaan neutraalisti ja sallivasti. Positiiviseksi suhtautumista ei voi kuvailla. Natiivimainonnan julkaisu heikentää lukijoiden silmissä etenkin sellaisten uutismedioiden luotettavuutta ja arvostettavuutta, joiden he uskovat julkaisevan paljon natiivimainontaa. Negatiivisen suhtautumisen ja luottamuksen heikkenemisen taustalla piilee natiivimainonnan epäselväksi koettu merkintä ja siten vaikea tunnistettavuus. Natiivimainonnan vuoksi journalismin parista ei silti siirrytä pois, mutta paljon natiivimainontaa julkaisevien uutismedioiden käyttö vähenee ja tarkkuus lisääntyy kaikkialla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5345]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miksi tilasin? : tutkimus Etelä-Suomen Sanomien lukijoiden digitilaukseen johtavista syistä
Kaarna, Kaisa (2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Päijät-Hämeen maakuntalehti Etelä-Suomen Sanomien lukijoiden maksuhalukkuutta. Tutkimuksessani selvitän, minkä vuoksi tilaajat ovat päättäneet tilata Etelä-Suomen Sanomien lehden digiversion. ... -
Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
Kangas, Jaana (2019)Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa verkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ketkä maksavat verkkojournalismista ja millä tavalla ja kuinka ... -
Ilta-Sanomien etusivun kuvitus lukijoiden silmin : pääkuvien ja kuvayhdistelmien vaikutus lukukokemukseen Ilta-Sanomien verkkosivuilla
Andersson, Iiris (2024)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Ilta-Sanomien verkkosivujen etusivun ulkoasua etenkin kuvituksen, eli etusivulla näkyvien uutisartikkeleiden pääkuvien näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisena ... -
Somealustojen vaikutukset journalismin sisältöön ja muotoon Yle Uutisten henkilövetoisissa nuorten uutisvideoissa
Valtee, Jari (2023)Tässä maisterintutkielmassa selvitetään miten Tiktok, Instagram ja Youtube vaikuttavat Yle Uutisten henkilövetoisten uutisvideoiden journalismin sisältöön ja muotoon ja minkä verran journalistista valtaa luovutetaan ... -
Projektinhallinnan työkalujen läpinäkyvyyden vaikutukset luottamuksen syntymiseen projektipäällikön näkökulmasta
Lähde, Joonas (2023)Tämä pro gradu -tutkielma tutkii läpinäkyvyyden vaikutusta projektinhallinta- työkaluissa luottamukseen projektitiimien ja sidosryhmien välillä keskittyen projektinjohtajan näkökulmaan. Laadullista tutkimusotetta hyödyntäen ...