Miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa : lukijoiden halukkuus maksaa verkkojournalismista
Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat lukijoiden halukkuuteen maksaa
verkkojournalismista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, ketkä maksavat verkkojournalismista ja millä tavalla
ja kuinka paljon lukijat ovat valmiita maksamaan verkkojournalismista.
Lukijoilta saatavat tulot ovat kasvattaneet merkitystään mediayhtiöille.
Paperilehtien levikit ja mainostulot ovat
olleet pitkään laskusuunnassa, sillä sekä lukijat että mainostajat ovat siirtyneet entistä enemmän verkkoon.
Verkossa sanomalehtien sisältö oli pitkään ilmaista, ja mainostuloista kilpailevat myös Googlen ja Facebookin
kaltaiset yritykset. Se on osaltaan ajanut median ansaintalogiikan kriisiin.
Tutkimusaineisto koostui 514 verkkokyselylomakkeeseen tulleesta vastauksesta, jotka kerättiin 21.2.–
25.2.2019 välisenä aikana yhteistyössä Keskisuomalainen-konserniin kuuluvien lehtien kanssa. Aineistosta
tarkasteltiin vastausten jakautumista sekä keskilukuja. Vastaajat jaettiin eri ryhmiin tilauskäyttäytymisen sekä
sosiodemografisten tekijöiden perusteella, ja ryhmiä vertailtiin toisiinsa.
Vastauksia analysoimalla huomattiin, että verkkojournalismista viimeisen vuoden aikana maksaneet
suhtautuivat verkkojournalismin maksullisuuteen myönteisemmin kuin ne, joilla tilausta ei ollut ollut. Tilaajat
olivat myös ei-tilaajia valmiimpia maksamaan verkkojournalismista tulevaisuudessa. Vastaajat halusivat
mieluummin yhdellä kuukausimaksulla mahdollisimman paljon sisältöä kuin maksaa yhdestä jutusta tai
osatilauksesta kerrallaan. Tulos on linjassa sen kanssa, miten muut digitaaliset palvelut, kuten Netflix ja
Spotify, toimivat. Lukijat pitivät nykyisiä tilaushintoja kalliina ja olisivatkin valmiita maksamaan
sanomalehden verkkotilauksesta noin 5–10 euroa nykyistä vähemmän.
Tutkimuksen perusteella ehdotan, että lukijoiden maksuhalukkuuden kasvattamiseksi sanomalehtien tulisi
kehittää keinoja, joilla maksukynnys saadaan ylitettyä ensimmäisen kerran. Lisäksi sanomalehtien kannattaisi
tarkastella kriittisesti tilausvaihtoehtojaan, jotta verkkotilaus sopisi paremmin erilaisiin tarpeisiin ja vastaisi
kuluttajien käsitystä digitaalisten palveluiden tilaamisesta. Koko media-alan tulisi viestiä paremmin siitä, miksi
journalismi on maksullista, jotta lukijat ymmärtäisivät paremmin median ansaintalogiikan ja laatujournalismin
arvon.
...
The aim of this research was to explore the factors that influence readers’ willingness to pay for online
journalism. The study examined who are paying for online news, what kind of subscription model they prefer
and how much they are willing to pay for online journalism.
The traditional revenue model for newspapers came under pressure in the mid 1990’s after newspapers started
to publish their content for free in the internet. Circulations dropped as the general public started to read news
online, and advertisers followed suit. Digital revenue, however, couldn’t replace the lost circulation and
advertising revenue. Online subscriptions have become increasingly important for media corporations since
large corporations, like Google and Facebook, also compete for the same digital advertising revenue.
The data for this research consisted of 514 responses to an online questionnaire. The data was collected
between February 21 and February 25, 2019 in cooperation with Keskisuomalainen Oyj. The distribution of
answers and averages were examined, respondents were divided into groups based on subscription behavior
and socio-demographic factors and the groups were compared.
The findings of this study suggest that those who had paid for online journalism in the past year regarded paying
for online journalism more favorably than those who didn’t have a subscription. Subscribers also had a higher
willingness to pay for online journalism in the future than non-subscribers. Based on the data, respondents
wanted to get as much content as possible for a single fee as they do with Netflix and Spotify. Respondents
also considered the current online subscription fees expensive and would be willing to pay about 5–10 euros
less for a subscription than currently.
Based on the study I suggest that news media should develop different ways to reduce barriers for a first time
purchase. Additionally, news outlets should examine their subscription options critically in order to match the
consumer’s perceptions of paying for digital services. Finally, the media industry as a whole should
communicate better with the audience about the details of the media revenue model and the importance of
quality journalism – and why it cannot exist without a fee.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miksi tilasin? : tutkimus Etelä-Suomen Sanomien lukijoiden digitilaukseen johtavista syistä
Kaarna, Kaisa (2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Päijät-Hämeen maakuntalehti Etelä-Suomen Sanomien lukijoiden maksuhalukkuutta. Tutkimuksessani selvitän, minkä vuoksi tilaajat ovat päättäneet tilata Etelä-Suomen Sanomien lehden digiversion. ... -
Ilta-Sanomien etusivun kuvitus lukijoiden silmin : pääkuvien ja kuvayhdistelmien vaikutus lukukokemukseen Ilta-Sanomien verkkosivuilla
Andersson, Iiris (2024)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Ilta-Sanomien verkkosivujen etusivun ulkoasua etenkin kuvituksen, eli etusivulla näkyvien uutisartikkeleiden pääkuvien näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisena ... -
Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
Arjanmaa, Saku (2022)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehtimedian muutosta perinteisestä printistä nykyaikaan, jossa maksumuurit ovat yleisin ansaintamalli digitaalisessa journalismissa. Syyt maksumuurien olemassaololle ja niiden käyttö ... -
Sivusta seuraten : sanomalehti lukijoiden kertomuksissa
Kärki, Anita (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
”Tuntuu niinku hämärältä” : uutismedioiden julkaisema natiivimainonta ja sen vaikutukset journalismin luotettavuuteen sekä kulutukseen lukijoiden näkökulmasta
Karjalainen, Sanna (2020)Natiivimainonta on ollut nyt muutamia vuosia kasvava trendi. Vaikka uutismedioiden julkaisema natiivimainonta herättää huolta natiivimainonnan ja journalismin periaatteiden välillä vallitsevan ristiriidan vuoksi, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.