dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Lahti, Juuli | |
dc.date.accessioned | 2020-03-20T05:51:39Z | |
dc.date.available | 2020-03-20T05:51:39Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68251 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia lukuboksitoiminnasta. Lukuboksien toiminta perustuu lukemisen toiminnallistamiseen, jonka avulla pyritään innostamaan sekä motivoimaan lapsia lukemaan ja lukutaidon opetteluun. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä lasten kokemuksia keskittyen muun muassa motivaatioon, lukuintoon sekä yleisiin lukuboksiin liittyviin asioihin. Tutkimukseen osallistui kolme Jyväskylän kaupungin esiopetusryhmää, joissa toteutettiin lapsille (n=40) kysely hymynaamalomaketta apuna käyttäen. Aineiston analysoinnissa käytettiin parametrittomia testejä sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulosten mukaan lukuboksitoiminta koettiin yleisesti mieluisaksi toiminnaksi ja lasten kokemukset olivat hyvinkin positiivisia. Tutkimustuloksista voidaan havaita, että lapset keskimäärin pitivät lukuboksitoiminnasta. Sukupuolten välillä löydettiin ainoastaan pieni ero suhteessa lukuboksitoimintaan. Lukubokseja vertaillessa, eniten eroja löytyi Luku-Temposta suhteessa Luku-Iloon ja Luku-Tietoon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsille erilaiset toimintatavat lisäävät lasten innostusta sekä motivaatiota lukuboksitoimintaa kohtaan. Tutkimuksen tavoite täyttyi, kun saatiin tietoa siitä muun muassa, miten lapset kokevat lukuboksitoiminnan. Tutkimustiedon avulla voidaan soveltaa tietoa, miten lasten kanssa varhaiskasvatuksessa voidaan toteuttaa erilaisia lukemisen tapoja sekä toimintamuotoja. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lukuboksitoiminta | |
dc.subject.other | itsemääräämisteorian motivaatiokäsitys | |
dc.subject.other | lukuvalmiudet | |
dc.subject.other | lukuinto | |
dc.title | Lukuboksitoiminta lasten lukemisen tukena : kokemuksia lukuboksitoiminnasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202003202475 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | lukeminen (toiminta) | |
dc.subject.yso | kyselytutkimus | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |