Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot
Sulkunen, S., & Luukka, M.-R. (2014). Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot. Kielikukko, 33(4), 2-7. http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko_2014-4_nettiversio.pdf
Published in
KielikukkoDate
2014Copyright
© 2014 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA
Tekstitaitojen opetuksen – niin luku- kuin kirjoitustaidonkin – on perinteisesti katsottu olevan ensisijaisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen vastuulla. Myös alakoulussa lukemisen ja kirjoittamisen opettaminen painottuu äidinkielen tunteihin, vaikka luokanopettajalla onkin aineenopettajia enemmän luontevia mahdollisuuksia oppiainerajat ylittävään opetukseen. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa kuitenkin mainitaan monilukutaito yhtenä koko koulua ja kaikkia oppiaineita yhdistävistä laaja-alaisista osaamisalueista (POPS 2016, 16–17). Mitä monilukutaito kaikkien oppiaineiden opetuksessa tarkoittaa ja mihin se perustuu?
Publisher
Suomen puhe-luki-yhdistys FinRAISSN Search the Publication Forum
0780-0940
Original source
http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko_2014-4_nettiversio.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24423050
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot : opettajille täydennyskoulutusta Euroopasta?
Sulkunen, Sari (FinRA ry, 2016) -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Ruuskanen, Jenna (2022)Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ... -
Oppimista, osaamista ja opetusta arvioimassa : mikä meitä puhuttaa juuri nyt?
Härmälä, Marita; Kauppinen, Merja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021) -
Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
Törmänen, Sanni (2021)Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset ...