Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot
Sulkunen, S., & Luukka, M.-R. (2014). Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot. Kielikukko, 33(4), 2-7. http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko_2014-4_nettiversio.pdf
Julkaistu sarjassa
KielikukkoPäivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© 2014 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA
Tekstitaitojen opetuksen – niin luku- kuin kirjoitustaidonkin – on perinteisesti katsottu olevan ensisijaisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen vastuulla. Myös alakoulussa lukemisen ja kirjoittamisen opettaminen painottuu äidinkielen tunteihin, vaikka luokanopettajalla onkin aineenopettajia enemmän luontevia mahdollisuuksia oppiainerajat ylittävään opetukseen. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa kuitenkin mainitaan monilukutaito yhtenä koko koulua ja kaikkia oppiaineita yhdistävistä laaja-alaisista osaamisalueista (POPS 2016, 16–17). Mitä monilukutaito kaikkien oppiaineiden opetuksessa tarkoittaa ja mihin se perustuu?
Julkaisija
Suomen puhe-luki-yhdistys FinRAISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0940
Alkuperäislähde
http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko_2014-4_nettiversio.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24423050
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot : opettajille täydennyskoulutusta Euroopasta?
Sulkunen, Sari (FinRA ry, 2016) -
Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta
Kulmala, Maria (2013)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa ... -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
Oppimista, osaamista ja opetusta arvioimassa : mikä meitä puhuttaa juuri nyt?
Härmälä, Marita; Kauppinen, Merja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021) -
Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Ruuskanen, Jenna (2022)Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.