Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot
Sulkunen, S., & Luukka, M.-R. (2014). Monilukutaito ja tiedonalakohtaiset tekstitaidot. Kielikukko, 33(4), 2-7. http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko_2014-4_nettiversio.pdf
Published in
KielikukkoDate
2014Copyright
© 2014 Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA
Tekstitaitojen opetuksen – niin luku- kuin kirjoitustaidonkin – on perinteisesti katsottu olevan ensisijaisesti äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen vastuulla. Myös alakoulussa lukemisen ja kirjoittamisen opettaminen painottuu äidinkielen tunteihin, vaikka luokanopettajalla onkin aineenopettajia enemmän luontevia mahdollisuuksia oppiainerajat ylittävään opetukseen. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa kuitenkin mainitaan monilukutaito yhtenä koko koulua ja kaikkia oppiaineita yhdistävistä laaja-alaisista osaamisalueista (POPS 2016, 16–17). Mitä monilukutaito kaikkien oppiaineiden opetuksessa tarkoittaa ja mihin se perustuu?
Publisher
Suomen puhe-luki-yhdistys FinRAISSN Search the Publication Forum
0780-0940
Original source
http://www.parnet.fi/~finra/Kielikukko/Kielikukko_2014-4_nettiversio.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24423050
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot : opettajille täydennyskoulutusta Euroopasta?
Sulkunen, Sari (FinRA ry, 2016) -
Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta
Kulmala, Maria (2013)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa ... -
Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa
Puustinen, Mikko; Paldanius, Hilkka; Luukka, Minna-Riitta (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2020)Tarkastelemme historian ylioppilaskokeen aineistopohjaisia tehtävänantoja, tehtävänantoihin liittyviä aineistoja sekä vastauksille laadittuja pisteytysohjeita historian tekstitaitojen näkökulmasta. Tiedonalalähtöisen ... -
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot rakentuvat vuorovaikutuksessa
Tiermas, Anne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Tiedonalan kieli eli oppiainekohtainen kielenkäyttö mainitaan perusopetuksen opetussuunnitelmassa (Opetushallitus 2014), mutta käytännönläheisiä esityksiä eri tiedonalojen kielten piirteistä on vasta vähän. Tarkastelen ... -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ...