Matemaattinen musiikki
Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen kolmea asiaa: musiikin matemaattisia ominaisuuksia – myös historian näkökulmasta, matematiikan hyödyntämiskeinoja musiikin säveltämiseen sekä matematiikan integrointia musiikintunneille koulumaailmassa.
Tutkin aihetta oman kiinnostukseni vuoksi tulevana musiikin- ja matematiikanopettajana. Näen molemmissa oppiaineissa potentiaalia toistensa täydentämiseen – puolin ja toisin. Lisäksi tämä erikoinen oppiaineyhdistelmä saattaa herättää mielenkiintoa oppilaissa.
Tutkimukseni tuloksena löysin erilaisia tapoja hyödyntää matematiikkaa musiikin tarkasteluun. Kartoitin lisäksi hieman musiikin ja matematiikan yhteistä historiaa sekä muutamia eri tapoja käyttää matematiikkaa hyväksi säveltämiseen. Sain myös käsiini käytännön esimerkkejä, miten sulauttaa matematiikan oppeja myös musiikintunneille. Loppujen lopuksi olen vakuuttunut, että matematiikkaa voi hyvinkin helposti sisällyttää musiikinopetukseen – tai toisinpäin.
Aiheeni jatkokäsittelyssä voidaan tutkia erilaisten oppilaiden potentiaalia oppia sekä musiikkia että matematiikkaa. On mielenkiintoista saada selville, onko esimerkiksi musiikillisesta tai matemaattisesta lahjakkuudesta apua tässä kombinaatiossa. Lisäksi kattavalle tietopaketille musiikin ja matematiikan yhdistävistä harjoitteista olisi käyttöä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
Ilkka, Päivi (2020)Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä steinerkoulun musiikinopettajan työ on käytännössä ja millaisia ovat steinerkoulun musiikinopettajan tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin steinerpedagogiikan ja Lahden ... -
Kohti ilmiölähtöistä matematiikan oppimista : matemaattista ongelmanratkaisua taiteeseen yhdistäen
Hähkiöniemi, Markus; Kauppinen, Merja; Tarnanen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2020)Ilmiölähtöistä matematiikan oppimista tuetaan ja edistetään sellaisten ongelmanratkaisutehtävien avulla, joissa oppilaat saavat itse suunnitella ratkaisuaan ja tehdä sitä koskevia valintoja. Matemaattista ongelmanratkaisua ... -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ... -
Teaching Early Mathematical Skills to 3- to 7-Year-Old Children : Differences Related to Mathematical Skill Category, Children’s Age Group and Teachers’ Characteristics
Parviainen, Piia; Eklund, Kenneth; Koivula, Merja; Liinamaa, Tarja; Rutanen, Niina (Springer, 2023)This study explored teaching early mathematical skills to 3- to 7-year-old children in early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education. Teachers in ECEC (N = 206) answered a web survey. The first aim ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.