Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus
Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä steinerkoulun musiikinopettajan työ on käytännössä ja millaisia
ovat steinerkoulun musiikinopettajan tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin
steinerpedagogiikan ja Lahden steinerkoulun musiikin opetussuunnitelman asettamia perusteita
suhteessa steinerkoulun musiikinopetuksen käytänteisiin. Tutkimuskysymykseni ovat 1.Miten
steinerpedagogiikka toteutuu steinerkoulujen musiikinopetuksessa? 2.Minkälaiset opetusmenetelmät ja
opettajan ominaisuudet ovat tärkeitä steinerpedagogiikassa? ja 3.Minkälaisia ovat steinerpedagogiset
opetussisällöt?
Steinerpedagogiikalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kasvatusfilosofi Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa
kehittämää uutta pedagogista metodia, jota opettajat ovat kehittäneet ja soveltaneet läpi vuosikymmenten
aina kulloisenkin ajan mukaan. Steinerpedagogiikka perustuu Steinerin ajatuksiin ihmisen kasvusta ja
kehityksestä. Steinerpedagogista musiikinopetusta tarkastellaan sekä pedagogisista lähtökohdista että
musiikinopetuksen sisältöihin viitaten. Teoreettisena viitekehyksenä käytän Rudolf Steinerin omia
tutkimuksia, monien tutkijoiden ja steinerpedagogien tekstejä sekä Suomen Steinerkasvatuksen liiton
internetsivustoja. Opetussisältöjä ja -menetelmiä tarkastelen Lahden steinerkoulun perusopetuksen
opetussuunnitelman (2016) pohjalta.
Tutkimusmenetelmä on laadullinen case study, jossa haastattelin yhtä pitkän uran tehnyttä
steinerpedagogista musiikinopettajaa. Aineistonkeruun toteutin sekä kirjallisesti että videopuhelun
välityksellä. Tarkoitukseni on tuoda esiin kokeneen steinerkoulun musiikinopettajan kokemuksia
opetustyöstään ja opettajaksi kasvun polustaan ja verrata käytännön opetustyöstä kertynyttä kokemusta
teoriapohjasta nouseviin teemoihin. Pohdinnassa tarkastelen teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja
tutkimusaineistoni välistä yhteyttä sekä esittelen tekemiäni johtopäätöksiä ja tulevia aiheeseen liittyviä
tutkimuksia.
Steinerkoulun musiikinopettajalta edellytetään aineiston perusteella monipuolista musiikillista osaamista,
verkostoitumista alan osaajien kanssa, laaja-alaisia opintoja ja halua kehittää itseään jatkuvasti. Tämä
heijastuu työnkuvaan: laaja osaaminen taidekentällä, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti ja tunnistaa
tuen tarpeet, sekä monipuolinen ja laaja tietotaito musiikista ja oman työn jatkuva kehittäminen.
Steinerpedagogisen opetuksen perustana ovat kirjallisuuden perusteella hyvät vuorovaikutustaidot,
luovuus, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti, innostava opetustyyli ja turvallisen ilmapiirin
luominen. Toivon työni olevan itselleni ja lukijalle inspiraation lähde sekä apuväline laaja-alaiseen ja
ilmiöpohjaiseen opetukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Improvisation Workshops and Development of Musicianship : A study in a Finnish Waldorf Teacher Training College
Honkonen, Jyrki (Taideyliopisto, 2021) -
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ... -
Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa
Jämsä, Veera (2010) -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.