University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Steinerpedagogiikka ja musiikinopetus

Thumbnail
View/Open
805.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ilkka, Päivi
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä steinerkoulun musiikinopettajan työ on käytännössä ja millaisia ovat steinerkoulun musiikinopettajan tärkeimmät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla pohdin steinerpedagogiikan ja Lahden steinerkoulun musiikin opetussuunnitelman asettamia perusteita suhteessa steinerkoulun musiikinopetuksen käytänteisiin. Tutkimuskysymykseni ovat 1.Miten steinerpedagogiikka toteutuu steinerkoulujen musiikinopetuksessa? 2.Minkälaiset opetusmenetelmät ja opettajan ominaisuudet ovat tärkeitä steinerpedagogiikassa? ja 3.Minkälaisia ovat steinerpedagogiset opetussisällöt? Steinerpedagogiikalla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kasvatusfilosofi Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa kehittämää uutta pedagogista metodia, jota opettajat ovat kehittäneet ja soveltaneet läpi vuosikymmenten aina kulloisenkin ajan mukaan. Steinerpedagogiikka perustuu Steinerin ajatuksiin ihmisen kasvusta ja kehityksestä. Steinerpedagogista musiikinopetusta tarkastellaan sekä pedagogisista lähtökohdista että musiikinopetuksen sisältöihin viitaten. Teoreettisena viitekehyksenä käytän Rudolf Steinerin omia tutkimuksia, monien tutkijoiden ja steinerpedagogien tekstejä sekä Suomen Steinerkasvatuksen liiton internetsivustoja. Opetussisältöjä ja -menetelmiä tarkastelen Lahden steinerkoulun perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) pohjalta. Tutkimusmenetelmä on laadullinen case study, jossa haastattelin yhtä pitkän uran tehnyttä steinerpedagogista musiikinopettajaa. Aineistonkeruun toteutin sekä kirjallisesti että videopuhelun välityksellä. Tarkoitukseni on tuoda esiin kokeneen steinerkoulun musiikinopettajan kokemuksia opetustyöstään ja opettajaksi kasvun polustaan ja verrata käytännön opetustyöstä kertynyttä kokemusta teoriapohjasta nouseviin teemoihin. Pohdinnassa tarkastelen teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja tutkimusaineistoni välistä yhteyttä sekä esittelen tekemiäni johtopäätöksiä ja tulevia aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Steinerkoulun musiikinopettajalta edellytetään aineiston perusteella monipuolista musiikillista osaamista, verkostoitumista alan osaajien kanssa, laaja-alaisia opintoja ja halua kehittää itseään jatkuvasti. Tämä heijastuu työnkuvaan: laaja osaaminen taidekentällä, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti ja tunnistaa tuen tarpeet, sekä monipuolinen ja laaja tietotaito musiikista ja oman työn jatkuva kehittäminen. Steinerpedagogisen opetuksen perustana ovat kirjallisuuden perusteella hyvät vuorovaikutustaidot, luovuus, kyky huomioida oppilaita yksilöllisesti, innostava opetustyyli ja turvallisen ilmapiirin luominen. Toivon työni olevan itselleni ja lukijalle inspiraation lähde sekä apuväline laaja-alaiseen ja ilmiöpohjaiseen opetukseen. ...
Keywords
Rudolf Steiner musiikinopetus Steineropetussuunnitelma ikäkausiajattelu laaja-alaisuus lapsen yksilöllinen kohtaaminen ilmiöoppiminen vuorovaikutus steinerpedagogiikka steinerkoulut opetus musiikkikasvatus musiikki opetussuunnitelmat kasvatusfilosofia kasvatusjärjestelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006174223

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Improvisation Workshops and Development of Musicianship : A study in a Finnish Waldorf Teacher Training College 

    Honkonen, Jyrki (Taideyliopisto, 2021)
  • Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa 

    Jämsä, Veera (2010)
  • Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta 

    Mäkelä, Artturi (2017)
    Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ...
  • Musiikki luokanopettajan opinnoissa ja koulutyössä : luokanopettajien aikuiskoulutuksesta valmistuneiden käsityksiä 

    Rauhala, Riitta (2010)
  • Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa 

    Voutilainen, Anna (2021)
    Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre