Musiikkikasvattajat johtajina : yhteiset piirteet kahden erilaisen osaamisalan välillä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kandidaatintutkielmassani analysoin musiikkikasvatuksen ja johtajuuden yhteisiä piirteitä ja pohdin niiden sovelluksia. Selvitän, miten eri piirteet ilmenevät edellä mainituilla osaamisaloilla, mistä piirteet syntyvät, miten ne vaikuttavat sekä niiden tarkoitusta. Tavoitteenani on tehdä pioneerimaista tutkimusta uuteen tutkimuksen osa- alueeseen kirjallisuuskatsauksen avulla käyttäen hyväksi myös omaa kokemustani sekä asiantuntijoiden henkilökohtaisia tiedonantoja. Toivon, että tutkimukseni avulla aihe nostaa kiinnostusta piirretutkimukseen ja etenkin sovelluksien pohdintaan: mitä yhteiset piirteet tietämällä voi saavuttaa?
Aikaisempaa tutkimusta aiheesta ei ole, mutta sovellan niin johtajuuden kuin musiikkikasvatuksen laaja-alaista akateemista aineistoa, jonka perusteella tutkin piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Tutkimani aineiston perusteella huomaa, että yhteneviä piirteitä on lukuisia ja että piirteet vaikuttavat suuresti muun muassa työhyvinvointiin ja tehokkuuteen. Piirteitä hyödynnetään tällä hetkellä vain vähän, mutta esimerkiksi Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen kandidaattiohjelman opetussuunnitelmasta huomaa yhteneviä sisältöjä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ... -
Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä : rehtorien kokemuksia hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta
Rantanen, Jani (2017)TIIVISTELMÄ Rantanen, J. 2017. Johtajuuden merkitys hyvässä työyhteisössä. Rehtorien näkemyksiä hyvästä työyhteisöstä ja johtajuudesta. Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ...