dc.contributor.author | Lindell, Anssi | |
dc.contributor.author | Kähkönen, Anna-Leena | |
dc.contributor.author | Lehtinen, Antti | |
dc.contributor.author | Lokka, Antti | |
dc.contributor.author | Ratinen, Ilkka | |
dc.contributor.editor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.editor | Kostiainen, Emma | |
dc.date.accessioned | 2020-03-03T10:26:16Z | |
dc.date.available | 2020-03-03T10:26:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Lindell, A., Kähkönen, A.-L., Lehtinen, A., Lokka, A., & Ratinen, I. (2020). Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), <i>Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista</i> (pp. 161-180). Jyväskylän yliopisto. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_34839006 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68031 | |
dc.description.abstract | Oppiminen ei muutu ilmiölähtöiseksi pelkästään kirjaamalla tällainen tavoite opetussuunnitelmiin. Lisäksi vaaditaan ainakin, että opettajat ymmärtävät opetussuunnitelman ilmiölähtöisyyttä ja toimivat sen mukaisesti. Tässä artikkelissa paneudumme opettajaopiskelijoiden ilmiölähtöiseen opettamiseen liittyviin uskomuksiin ja niiden vaikutukseen aikomukseen opettaa ilmiölähtöisesti. Kontekstina on Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella toimiva Checkpoint Leonardo -hanke. Aineisto kerättiin suunnitellun käyttäytymisen teoriaan pohjautuvalla kyselyllä (n = 14) ilmiölähtöiseen oppimiseen ja opettamiseen liittyvistä opiskelijoiden asenteista, säännöistä ja normeista sekä kontrolleista. Vastausten perusteella haastateltiin kolmea opiskelijaa. Opettajaopiskelijoilla oli pääsääntöisesti myönteinen asenne ilmiölähtöistä opettamista kohtaan, joukossa oli kuitenkin hajontaa. Tukea he toivoivat saavansa yhteisopettajuudesta ja koulun toimintakulttuurista. Artikkelissa esitellään myös ilmiölähtöistä opettamista pohtivia kysymyksiä eri viiteryhmille. | fi |
dc.format.extent | 256 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista | |
dc.relation.uri | http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202003032253 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikka ja luonnontieteet | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kuvataide | fi |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikka ja luonnontieteet | en |
dc.contributor.oppiaine | Visual Arts | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-39-7792-4 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 161-180 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.relation.grantnumber | OKM/41/523/2017 | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | luonnontieteet | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | uskomukset | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | ilmiöt | |
dc.subject.yso | ilmiöoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5619 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6227 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6088 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2739 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3974 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38876 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
dc.type.okm | A3 | |