Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista
Lindell, A., Kähkönen, A.-L., Lehtinen, A., Lokka, A., & Ratinen, I. (2020). Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 161-180). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1
Date
2020Copyright
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
Oppiminen ei muutu ilmiölähtöiseksi pelkästään kirjaamalla tällainen tavoite opetussuunnitelmiin. Lisäksi vaaditaan ainakin, että opettajat ymmärtävät opetussuunnitelman ilmiölähtöisyyttä ja toimivat sen mukaisesti. Tässä artikkelissa paneudumme opettajaopiskelijoiden ilmiölähtöiseen opettamiseen liittyviin uskomuksiin ja niiden vaikutukseen aikomukseen opettaa ilmiölähtöisesti. Kontekstina on Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella toimiva Checkpoint Leonardo -hanke. Aineisto kerättiin suunnitellun käyttäytymisen teoriaan pohjautuvalla kyselyllä (n = 14) ilmiölähtöiseen oppimiseen ja opettamiseen liittyvistä opiskelijoiden asenteista, säännöistä ja normeista sekä kontrolleista. Vastausten perusteella haastateltiin kolmea opiskelijaa. Opettajaopiskelijoilla oli pääsääntöisesti myönteinen asenne ilmiölähtöistä opettamista kohtaan, joukossa oli kuitenkin hajontaa. Tukea he toivoivat saavansa yhteisopettajuudesta ja koulun toimintakulttuurista. Artikkelissa esitellään myös ilmiölähtöistä opettamista pohtivia kysymyksiä eri viiteryhmille.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-951-39-7792-4Is part of publication
Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimistaKeywords
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34839006
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
OthersLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ilmiölähtöinen opetussuunnitelma : opettajuutta, oppimista ja toimintakulttuuria uudistamassa
Kostiainen, Emma; Tarnanen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2020)Opetussuunnitelmaa pidetään koulutuksen näkökulmasta keskeisenä dokumenttina, koska se on sekä koulutuspoliittisen että tavoitteineen ja sisältöineen opetuksen ohjauksen väline. Tarkastelemme tässä artikkelissa muutostilannetta ... -
Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa
Lestinen, Leena; Valleala, Ulla Maija (Jyväskylän yliopisto, 2020)Artikkeli käsittelee pedagogista kokeilua ja kehittämistä luokanopettajakoulutuksessa. Ilmiölähtöistä oppimista tarkastellaan opiskelijoiden toimijuuden kehittymisenä työelämään kiinnittyvässä oppimisympäristössä. Tarkastelun ... -
Project Based Teacher Education to Develop Materials, Instruction and Culture for Phenomenon-Based Steam Projects with Pupils in Schools
Lindell, Anssi; Kähkönen, Anna-Leena; Lokka, Antti (Univerzita Karlova, 2018)In Finland, the most radical ongoing school reform is fading out the borders around school subjects to better prepare young people for future challenges. The new National curricular guidelines include ... -
Sisyfoksen kivi? : tilastollisten menetelmien opetus ja oppiminen kasvatustieteissä
Rautopuro, Juhani (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2010)Useissa tutkimuksissa on todettu, että tilastollisten menetelmien koulutus ei ole saavuttanut sille asetettuja tavoitteita. Tutkimusmenetelmien rapistunut tila muun muassa kasvatusalan koulutuksessa huolestuttaa menetelmiin ... -
Lupa tulla näkyväksi : kuvataideterapeuttinen toiminta kouluissa
Hautala, Päivi-Maria (Jyväskylän yliopisto, 2008)Kuvataideterapialla voidaan edistää oppimista ja oppilaiden terveyttä. Kuvataideterapian avulla kehittyvät myös oppilaiden visuaaliset taidot, tunteen ilmaisu ja itsetuntemus. Tämän havaitsi Päivi-Maria Hautala tarkastellessaan ...