Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa
Lestinen, L., & Valleala, U. M. (2020). Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 141-160). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
Date
2020Copyright
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
Artikkeli käsittelee pedagogista kokeilua ja kehittämistä luokanopettajakoulutuksessa. Ilmiölähtöistä oppimista tarkastellaan opiskelijoiden toimijuuden kehittymisenä työelämään kiinnittyvässä oppimisympäristössä. Tarkastelun keskiössä on se, miten opiskelijat hyödyntävät sosiaalisia voimavaroja vertaissuhteissa, suhteissa opettajankouluttajiin ja luokanopettajiin kouluyhteistyössä. Pedagogisena kehyksenä on toimintatutkimus, johon oli kytketty opiskelijoiden opintoja lukuvuoden ajalta. Opiskelijoiden pienryhmien teemahaastattelut ja yksilölliset pohdintakirjoitukset osoittivat, että opiskelijat pääosin kokivat mielekkäänä vapautta antavan ja vastuuttavan opiskelun oppilaiden osallisuutta alakouluissa kehittävässä hankkeessaan. Tasavertaisuus ja vastavuoroisuus rakensivat relationaalista toimijuutta sosiaalisissa suhteissa. Valtasuhteiden käsittely on tärkeää toimijuutta vahvistavissa pedagogisissa toimintaympäristöissä.
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-951-39-7792-4Is part of publication
Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
Original source
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34908587
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
OthersLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
Heinänen, Tessa (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat ... -
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (University of Jyväskylä, 2017)This dissertation focuses on the development of the agency and professional Finnish language skills of international nursing students studying in an English-medium degree program in Finland. The study draws on ... -
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (Kotikielen seura, 2017) -
Käytäntö kohtaa teorian : Avoimen yliopiston virtuaalinen kampus
Saurén, Kirsi; Karjalainen, Merja; Rautiainen, Anne Mari; Eskola, Päivi; Tapola-Tuohikumpu, Sirpa (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Comparing the Effect Size of School Level Support on Teachers’ Technology Integration
Ifinedo, Eloho (Springer, 2020)Teachers are expected to lead the innovative use of Information Communication and Technology (ICT) at the classroom level of context. However, research literature shows that a number of factors influence their ICT pedagogical ...