Sisyfoksen kivi? : tilastollisten menetelmien opetus ja oppiminen kasvatustieteissä
Useissa tutkimuksissa on todettu, että tilastollisten menetelmien koulutus ei ole saavuttanut sille asetettuja tavoitteita. Tutkimusmenetelmien rapistunut tila muun muassa kasvatusalan koulutuksessa huolestuttaa menetelmiin vihkiytyneitä opettajia ja tutkijoita. Myös tämän tutkimuksen perusteella huoli on aiheellinen.
Tutkimuksessa tarkasteltiin tilastollisten menetelmien opetuksen ja oppimisen tilaa itäsuomalaisen yliopiston opiskelijoille suunnattujen kyselyiden ja diagnostisten testien perusteella. Lisäksi arvioitiin kahden yliopiston pro gradu -töitä, tutustuttiin referoituihin tutkimuksiin sekä selvitettiin menetelmäopintojen resursseja eri yliopistoissa.
Tutkimus tukee näkemystä, että kasvatustieteissä on menetelmällisesti ”kadotettu sukupolvi”. Muutosta tarvitaan niin koulutusresursseissa kuin asenneilmapiirissä. Opiskelijoiden ja tutkijoiden tulisi tiedostaa, että hyvä tutkimus edellyttää riittäviä menetelmällisiä taitoja, sillä tutkimuksen taso määräytyy sen heikoimman osa-alueen perusteella.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitosISBN
978-951-39-3979-3ISSN Hae Julkaisufoorumista
1455-447XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimuksia [43]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2020
Sjögren, Tuulikki; Vuoskoski, Pirjo (2020)Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuoden 2019-20 Jyväskylän yliopiston terveystieteiden opettajankoulutuksen opiskelijoiden ”Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat” ... -
Syväjohtaminen ja musiikkikasvatus : palaute ja arviointi osana oppimisprosessia
Hämäläinen, Matias (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin palautteen ja arvioinnin merkityksiä Jyväskylän yliopiston Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen musiikkikasvatuksen maisterivaiheen opiskelijoiden 'Musiikin erityiskasvatus' ... -
Määrällisten tutkimusmenetelmäopintojen aikana syntyneet haavat sekä niiden juuret ja parannuskeinot : kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulma
Virtanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista
Lindell, Anssi; Kähkönen, Anna-Leena; Lehtinen, Antti; Lokka, Antti; Ratinen, Ilkka (Jyväskylän yliopisto, 2020)Oppiminen ei muutu ilmiölähtöiseksi pelkästään kirjaamalla tällainen tavoite opetussuunnitelmiin. Lisäksi vaaditaan ainakin, että opettajat ymmärtävät opetussuunnitelman ilmiölähtöisyyttä ja toimivat sen mukaisesti. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.