Elektronisen ja perinteisen urheilun vertailua
Elektroninen urheilu, eli videopelien pelaaminen kilpailullisesti, on
kasvattanut suosiota ja on merkittävä osa joidenkin elämää. Elektroninen urheilu
on myös luonut monille ihmisille mahdollisuuden nousta suosioon e-urheilijana.
Kyseessä on kuitenkin suhteellisen tuore ilmiö, joka muuttaa muotoaan edelleen
ja sen tämänhetkinen tila on epävakaa. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään
elektronisen urheilun ”urheilullistamiseen” liittyviä haasteita. Pääpainona pyritään
saamaan jonkinlainen käsitys, voiko elektronista urheilua luokitella urheiluksi. Playing video games competitively, also known as electronic sports, is a
phenomenon which has lately grown in popularity and has become a great part of
some people’s lives. Electronic sports has offered an opportunity for some to achieve
and gain fame as an e-athlete. However, electronic sports is a relatively new
phenomenon which is constantly changing its form and its current state is unstable.
This thesis tries to provide information regarding the challenges of ”sportification”
of electronic sports. The main focus is to achieve some kind of understanding if it is
possible to classify electronic sports as sports.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5391]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Urheilun digitalisaatio : E-urheilun yllättävä voittokulku
Mangeloja, Esa (Suomen urheiluhistoriallinen seura, 2020) -
Elektronisen urheilun ekosysteemi
Karnasaari, Elmeri (2020)Tämän tutkielman aiheena on elektronisen urheilun tai e-urheilun ekosysteemi. Elektroninen urheilu on ilmiönä melko tuore, vaikka sen juuret johtavatkin vuosikymmenien päähän. E-urheilun suosio ja yhteiskunnallinen asema ... -
Elektronisen urheilun suosion kasvu
Pehkonen, Jere (2018)Elektroninen urheilu on kasvanut suosituksi viihdemuodoksi erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Ammattilaispelaajia seuraa yhä enemmän katsojia sekä turnauksissa että niiden ulkopuolella, ja suuret rahamäärät takaavat ... -
E-urheilun vs. perinteisen urheilun kuluttamisen motiivit : case Formula 1
Kokkinen, Johanna (2021)E-urheilu ilmiönä on kasvanut viime vuosina tasaisen nopeasti varsinkin nuorten keskuudessa ympäri maailmaa. Suosion kasvun myötä monet perinteiset urheiluorganisaatiot ovat perustaneet e-urheiluliigoja ja hankkineet omia ... -
Esports fandom in the age of transmedia : the reception of the overwatch league
Ruotsalainen, Maria; Välisalo, Tanja (Universita degli Studi di Napoli "Federico II", 2021)In our article, we analyse the ways audiences engage with Overwatch esports and construct their fan relationships. We situate our research into several intersecting theoretical frames. To understand how Overwatch esports ...