Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vuorovaikutuksen toteutumista työnohjauk-sellisessa tunnetaitojen valmennuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin, miten ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin ja miten he ohjaavat ohjattavia vuorovaikutukseen tunnevalmennuksen aikana. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston Tunnetoimijuus organisaation muutoksessa (TUNTO) -tutkimus- ja kehittämishanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat TUNTO-hankkeeseen osallistuneiden tunnejohtamisen valmennukseen erikoistuneen yrityksen kaksi tunnevalmentajaa sekä tunneinterventioihin osallistuneen yrityksen työntekijät. Tutkimusaineisto koostui tunnevalmennuksessa nauhoitetusta videoaineistosta. Aineiston analyysitapana käytettiin keskustelunanalyysia.
Tulokset osoittivat, että ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin neljällä eri tavalla tunnetyöpajan aikana: myötäilemällä vastausta, toistamalla vastauksen, avaamalla ja täydentämällä vastausta sekä kehumalla vastauksia. Lisäksi ohjaajat ohjasivat ohjattavia osallistumaan vuorovaikutukseen erilaisten kysymysten avulla. He esittivät suoria kysymyksiä ja tehtäväkysymyksiä, pyysivät osallistujia vastaamaan tehtävänantoon sekä pyysivät täydentämään annettua vastausta.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että ohjaajat käyttivät vuorovaikutusta ohjauksen tukena esimerkiksi vahvistamaan osallistujien vastauksia tai ohjaamaan ohjattavien ajattelua tiettyyn suuntaan. Ohjaajat pyrkivät ohjauksessaan vahvistamaan ohjattavien toimijuutta ja hyödynsivät siinä erilaisia vuorovaikutuksen piirteitä. Tutkimuksesta ilmeni, että ohjaustilanteen vuorovaikutukseen liittyvät normatiiviset odotukset eivät aina toteutuneet, mikä vaikutti ohjaajien käyttämiin vuorovaikutuksen keinoihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dialogisiirrot ohjauskeskustelussa
Pienmäki, Sanna (2004) -
Bridging physical and virtual ecologies of action : giving and following instructions in co-located VR-gaming sessions
Olbertz-Siitonen, Margarethe; Piirainen-Marsh, Arja (Prologos ry, 2023)Using multimodal conversation analysis, this study examines how communicative practices are adapted to the affordances for interaction in co-located encounters where participants are getting acquainted with VR-technology ... -
Vertaistyönohjauksen käsikirja
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (2022)Opettajuus on tarina, jonka ensi lehdillä on merkitystä -eikä ainoastaan opettajuus, sillä induktiovaiheeseen panostaminen voidaan tutkimusten valossa nähdä merkityksellisenä sekä yksilön ammatillisen kehittymisen että ... -
Työnohjaajan ja ryhmän vuorovaikutus työnohjaajan työtapojen osalta heikoksi arvioiduissa etätyönohjausistunnoissa
Knuuti, Jessica; Heikkinen, Suvi (2023)The goal of this thesis was to survey communicational phenomena from clinical supervision group sessions where one or more participants had evaluated the methods of the clinical supervisor as weak on the evaluation form. ... -
Tunnetaidoista siivet elämään : viittomakieltä omaksuvien lasten opettajien kokemuksia tunnetaitojen opettamisesta
Laukkanen, Saara-Lotta (2023)Tutkielma käsittelee viittomakieltä omaksuvien lasten opettajien käsityksiä tunnetaidoista ja kokemuksia niiden opetuksesta. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät opettajien näkemysten mukaan vaikuttavat lasten tunnetaitojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.