dc.contributor.advisor | Järvensivu, Anu | |
dc.contributor.author | Berner, Maija | |
dc.contributor.author | Sorsa, Iina | |
dc.date.accessioned | 2020-02-17T09:27:45Z | |
dc.date.available | 2020-02-17T09:27:45Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67849 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vuorovaikutuksen toteutumista työnohjauk-sellisessa tunnetaitojen valmennuksessa. Tutkimuksessa tutkittiin, miten ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin ja miten he ohjaavat ohjattavia vuorovaikutukseen tunnevalmennuksen aikana. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston Tunnetoimijuus organisaation muutoksessa (TUNTO) -tutkimus- ja kehittämishanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat TUNTO-hankkeeseen osallistuneiden tunnejohtamisen valmennukseen erikoistuneen yrityksen kaksi tunnevalmentajaa sekä tunneinterventioihin osallistuneen yrityksen työntekijät. Tutkimusaineisto koostui tunnevalmennuksessa nauhoitetusta videoaineistosta. Aineiston analyysitapana käytettiin keskustelunanalyysia.
Tulokset osoittivat, että ohjaajat reagoivat ohjattavien vuoroihin neljällä eri tavalla tunnetyöpajan aikana: myötäilemällä vastausta, toistamalla vastauksen, avaamalla ja täydentämällä vastausta sekä kehumalla vastauksia. Lisäksi ohjaajat ohjasivat ohjattavia osallistumaan vuorovaikutukseen erilaisten kysymysten avulla. He esittivät suoria kysymyksiä ja tehtäväkysymyksiä, pyysivät osallistujia vastaamaan tehtävänantoon sekä pyysivät täydentämään annettua vastausta.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että ohjaajat käyttivät vuorovaikutusta ohjauksen tukena esimerkiksi vahvistamaan osallistujien vastauksia tai ohjaamaan ohjattavien ajattelua tiettyyn suuntaan. Ohjaajat pyrkivät ohjauksessaan vahvistamaan ohjattavien toimijuutta ja hyödynsivät siinä erilaisia vuorovaikutuksen piirteitä. Tutkimuksesta ilmeni, että ohjaustilanteen vuorovaikutukseen liittyvät normatiiviset odotukset eivät aina toteutuneet, mikä vaikutti ohjaajien käyttämiin vuorovaikutuksen keinoihin. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ohjaus | |
dc.title | Vuorovaikutus työnohjauksellisessa tunnetaitojen valmennuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002172086 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | työnohjaus | |
dc.subject.yso | keskustelunanalyysi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |