Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.authorHollström, Moona
dc.date.accessioned2020-02-17T09:13:29Z
dc.date.available2020-02-17T09:13:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67848
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma käsittelee musiikinteorian toiminnallisia opetus-menetelmiä Saa laulaa! -oppikirjasarjassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikinteorian sisältötavoitteita kirjasarjan luokkien 3–6 opettajan oppaissa mainitaan, millaisin opetusmenetelmin kirjasarjan mukaisiin oppimistavoitteisiin pyritään pääsemään, ja kuinka suuri osa musiikinteoriaan liittyvistä tehtävistä on opetusmenetelmiltään toiminnallisia. Tutkimus on oppikirja-analyysi, joka on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Opettajan oppaiden musiikinteoriaan liittyvät tehtävät on luokiteltu tehtävätyypeittäin ja aineistoa on tarkasteltu myös määrällisesti erilaisten tehtävätyyppien esiintymistä kartoittaen. Tutkimuksen tulokset kertovat musiikinteorian oppimistavoitteiden olevan jo kolmannelta luokalta alkaen varsin laajat, ja että valtaosa musiikinteorian opetuksesta tapahtuu toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödyntäen. Saa laulaa! -oppikirjasarjan opettajan oppaista tehtävien laadun perusteella muodostetut musiikin toiminnalliset opetusmenetelmät sisältävät laulua, soittoa, kehorytmejä, musiikkiliikuntaa, musiikillista keksintää tai esimerkiksi leikkiä ja aktiivista kuuntelua, jotka sijoittuvat analyysissa luotuun ala-luokkaan monitoiminnallisuus. Musiikin opetuksessa toiminnallisuus on läsnä tiiviisti myös teoreettista sisältöä opetettaessa. Kaikki tutkimuksessa määritellyt toiminnalliset opetusmenetelmät esiintyvät musiikinteorian opetuksen yhteydessä jokaisessa tutkimuksen kohteena olleessa opettajan oppaassa, ja etenkin soitto sekä laulu nousevat korostuneeseen asemaan. Toiminnallisia tehtäviä on myös kirjasarjan jokaisessa vuosiluokkien 3–6 opettajan oppaassa enemmän kuin ei-toiminnallisia tehtäviä.fi
dc.format.extent93
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleToiminnalliset opetusmenetelmät musiikinteorian opetuksessa Saa laulaa! -oppikirjasarjassa vuosiluokille 3–6
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002172085
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatus
dc.contributor.oppiaineMusic Education
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikinteoria
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record