Toiminnalliset opetusmenetelmät musiikinteorian opetuksessa Saa laulaa! -oppikirjasarjassa vuosiluokille 3–6
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee musiikinteorian toiminnallisia opetus-menetelmiä Saa laulaa! -oppikirjasarjassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikinteorian sisältötavoitteita kirjasarjan luokkien 3–6 opettajan oppaissa mainitaan, millaisin opetusmenetelmin kirjasarjan mukaisiin oppimistavoitteisiin pyritään pääsemään, ja kuinka suuri osa musiikinteoriaan liittyvistä tehtävistä on opetusmenetelmiltään toiminnallisia.
Tutkimus on oppikirja-analyysi, joka on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Opettajan oppaiden musiikinteoriaan liittyvät tehtävät on luokiteltu tehtävätyypeittäin ja aineistoa on tarkasteltu myös määrällisesti erilaisten tehtävätyyppien esiintymistä kartoittaen.
Tutkimuksen tulokset kertovat musiikinteorian oppimistavoitteiden olevan jo kolmannelta luokalta alkaen varsin laajat, ja että valtaosa musiikinteorian opetuksesta tapahtuu toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödyntäen. Saa laulaa! -oppikirjasarjan opettajan oppaista tehtävien laadun perusteella muodostetut musiikin toiminnalliset opetusmenetelmät sisältävät laulua, soittoa, kehorytmejä, musiikkiliikuntaa, musiikillista keksintää tai esimerkiksi leikkiä ja aktiivista kuuntelua, jotka sijoittuvat analyysissa luotuun ala-luokkaan monitoiminnallisuus.
Musiikin opetuksessa toiminnallisuus on läsnä tiiviisti myös teoreettista sisältöä opetettaessa. Kaikki tutkimuksessa määritellyt toiminnalliset opetusmenetelmät esiintyvät musiikinteorian opetuksen yhteydessä jokaisessa tutkimuksen kohteena olleessa opettajan oppaassa, ja etenkin soitto sekä laulu nousevat korostuneeseen asemaan. Toiminnallisia tehtäviä on myös kirjasarjan jokaisessa vuosiluokkien 3–6 opettajan oppaassa enemmän kuin ei-toiminnallisia tehtäviä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toiminnallisuus ja leikin potentiaali peruskoulun alkuopetuksen musiikissa
Siltanen, Johannes (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen toiminnallisen oppimisen ja leikin merkitystä lapsen ja nuoren kehityksessä. Peilaan tutkimustietoa toiminnallisesta oppimisesta perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Keskityn ... -
Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
Raukola, Riikka (2012)TIIVISTELMÄ Raukola, R. 2012. TOIMINNALLISET MENETELMÄT TERVEYSTIEDON OPE-TUKSESSA – Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu –tutkielma. Tutkimuksen ... -
Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ... -
Perusteita toiminnallisille työtavoille matematiikan opetuksessa
Suomela, Ella (2018)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä alan tutkimuskirjallisuus nostaa käsitteenmuodostusvälineiden käytöstä alakoulun matematiikan opetuksessa ja onko niiden käytöllä positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.