dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Haapsalo, Hannele | |
dc.contributor.author | Vaara, Mari | |
dc.date.accessioned | 2020-02-13T08:34:22Z | |
dc.date.available | 2020-02-13T08:34:22Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67818 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää aloittelevien
varhaiskasvatuksen erityisopettajien (veo) konsultoivaan työhön saamaansa
tukea heidän ensimmäisinä työvuosinaan sekä sitä, millaista tuen pitäisi heidän
mielestään olla. Tutkimme myös veojen sitoutuneisuutta työhönsä tulevia 3–5
vuotta ajatellen. Työ on osa Rantalan ja Uotisen (2012–2020) laajempaa
tutkimushanketta, joka käsittelee varhaisvuosien erityiskasvatusta, veon työtä
sekä vanhempien osallisuutta.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto koostui yhden kaupungin yhdeksän
aloittelevan veon kirjoitelmista keväällä 2019. Aineisto analysoitiin
sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että veot kokevat vertaistuen ja
monipuolisen osaamisen tukevan eniten aloittelevan veon konsultoivaa työtä.
Oma positiivinen asenne työtä kohtaan, omat vahvuudet ja positiivinen palaute
luovat tunteen työn mielekkyydestä. Yhteistyö eri tahojen kanssa ja
varhaiskasvatuksesta saatu työkokemus ovat myös hyvänä tukena työuran
ensimmäisinä vuosina. Veot kaipaavat konsultoivan työn tueksi lisää
monipuolista perehdytystä työkenttään, yhteistyötä eri asiantuntijoiden kesken
sekä ammatillisia keskusteluja muun muassa kollegoiden kanssa. Aloittelevat
veot kaipaavat myös aikaa työnkuvansa sisäistämiseen sekä tunnetta
kuulumisesta työyhteisön jäseneksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutkimukseen
osallistuneille aloitteleville veoille on tarjolla erilaisia tuen muotoja uransa
alkuvaiheissa. Tuen järjestäminen voisi kuitenkin olla suunnitelmallisempaa ja
yhtenäisempää koko kaupungin tasolla. Lisäksi kaikki tutkimukseen
osallistuneet veot kokivat vahvaa tai myönteistä sitoutumisen tunnetta
työhönsä tulevia 3–5 vuotta ajatellen. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | aloitteleva varhaiserityisopettaja | |
dc.subject.other | konsultoiva työ | |
dc.title | Paljon käytän ”kilauta kaverille”- oljenkortta : aloittelevan varhaiskasvatuksen erityisopettajan näkemyksiä konsultoivaa työtä tukevista asioista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002132061 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | perehdyttäminen | |
dc.subject.yso | vertaistuki | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | konsultointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |