Lapsen varhaiskasvatuspolun aikaiset siirtymät ryhmästä toiseen päiväkodin johtajien kuvaamina
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa lapsen varhaiskasvatuspolun aikaisista siirtymistä ryhmästä toiseen. Tarkastelun kohteena olivat siirtymiä päiväkotiryhmästä toiseen aiheuttavat ja ryhmien muodostamiseen vaikuttavat tekijät.
Tutkimuksessa tarkasteltiin siirtymäprosessien eri vaiheita osallisuuden näyttäytymisen näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena olivat myös johtajien kuvaamat
siirtymiä tukevat tekijät sekä toimivat käytänteet, joiden avulla on mahdollista
tukea lapsen varhaiskasvatuspolun jatkuvuutta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 13 päiväkodin johtajaa,
jotka työskentelevät samassa kaupungissa. Haastattelumenetelmänä käytettiin
teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin laadullista temaattista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Siirtymiä päiväkotiryhmästä toiseen tapahtuu uuden toimintakauden
alussa sekä toimintakauden aikana. Johtajat perustelivat siirtymiä lapseen sekä
ryhmärakenteeseen liittyvillä tekijöillä. Johtajien kuvauksen mukaan lapsi on välillisesti osallisena etenkin siirtymiin liittyvässä päätöksenteossa. Huoltajia kuullaan, kahta prosessia vertailtaessa, enemmän toimintakauden aikana tapahtuvissa siirtymäprosesseissa. Päiväkodin johtajien mukaan lapsiperusteisuus, ennakointi sekä hyvä valmistelu yhteistyössä huoltajien ja lapsen kanssa mahdollistavat sujuvan siirtymän. Jatkuvuuden ja pysyvyyden takaamiseksi tulee kyseenalaistaa perinteisiä päiväkotien ryhmärakenteita.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää siirtymäprosesseja suunniteltaessa ja arvioitaessa sekä pohdittaessa päiväkotien ryhmärakenteita. Laajemman käsityksen muodostamiseksi siirtymistä, tulisi jatkossa tutkia, miten lapset, huoltajat ja henkilöstö kokevat oman osallisuutensa siirtymäprosesseissa
sekä niihin liittyvässä päätöksenteossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä aattelin koko aika, että ne kertoo sitten kun se tulee se siirtymä” : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä lapsen siirtyessä ryhmästä toiseen päiväkodin sisällä
Leskinen, Sari (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä lapsen päiväkodin sisällä ryhmästä toiseen tapahtuvien siirtymäprosessien aikana. Kasvatusyhteistyötä tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Aineistona ... -
Lapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
Hiltunen, Sanna (2016)Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on ... -
Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
Suhonen, Reetta (2020)Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien ... -
Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
Lappi, Laura (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ... -
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.