Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.authorKarjala, Juhani
dc.contributor.authorMäkelä, Lauri
dc.date.accessioned2020-02-10T06:45:25Z
dc.date.available2020-02-10T06:45:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67776
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistuvien luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon. Tarkastelun kohteena olivat opiskeijoiden käsitykset työläistaustaisuudesta, ja miten työläistausta vaikuttaa yliopistoon sopeutumiseen. Sopeutumista tarkasteltiin kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin näkökulmasta. Aihe on tärkeä, jotta yhteiskuntaluokasta johtuvia eriarvoistavia tekijöitä pystytään tunnistamaan. Aineisto kerättiin haastatteluilla. Haastatteluun osallistui viisi valmistuvaa luokanopettajaa Jyväskylän yliopistosta. Haastattelut analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat määrittivät työläistaustaisuuden objektiivisesti koulutuksen ja varallisuuden sekä subjektiivisesti kasvuympäristöön liittyvien ilmiöiden mukaan. Opiskelijat kokivat kuuluvansa yliopistoon, vaikka yksittäiset yliopiston rakenteelliset käytännöt tuntuivat vierailta ja osa omista yksilöllistä ominaisuuksista nähtiin sopimattomina yliopistoon. Perheeltä saatu tuki vaikutti opiskelijoiden kokemukseen opiskelusta. Opiskelua motivoi luokanopettajan ammattiin valmistuminen sekä opiskelijat olivat kokeneet kasvaneensa akateemisissa taidoissa opiskelujen edetessä. Perheen tuki, opiskelumotiivit ja akateeminen kasvu olivat vaikuttaneet tutkimukseen osallistuneiden opiskelijaidentiteettiin. Tutkimustulosten mukaan työläistausta ei ollut juurikaan vaikutusta yliopistoon sopeutumisessa . Kuitenkin opiskelijat olivat kokeneet yksittäisiä haasteita kuulumisen tunteen ja opiskelijaidentiteetin muodostumisessa. Yhteiskuntaluokasta johtuvien haasteiden tunnistaminen mahdollistaa koulutuksellisen tasa-arvon kehittämistä yliopistossa.fi
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulutuksellinen tasa-arvo
dc.subject.otherkuulumisen tunne
dc.subject.otheropiskelijaidentiteetti
dc.subject.othertyöläistausta
dc.titleValmistuvien työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia sopeutumisesta yliopistoon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002102022
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhteiskuntaluokat
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot