dc.contributor.advisor | Seppänen, Ville | |
dc.contributor.author | Mainio, Vilma | |
dc.date.accessioned | 2020-02-06T10:03:25Z | |
dc.date.available | 2020-02-06T10:03:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67765 | |
dc.description.abstract | Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on tietokoneella luotu digitaalinen ympäristö, joka on samaan aikaan vuorovaikutteinen ja reaaliaikainen. Virtuaalitodellisuutta tarkastellaan usein virtuaalitodellisuuslasien avulla, mutta VR:n kehityksen myötä on syntynyt paljon myös muun tyyppisiä näyttöjä. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, miten rakennusteollisuus hyödyntää virtuaalitodellisuutta. Tutkielman tarkoituksena oli myös selvittää, mitä hyötyjä rakennusteollisuus voi VR:n avulla saavuttaa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä käytettiin aineistoja virtuaalitodellisuudesta, rakennusteollisuudesta ja näiden yhdistelmistä. Tutkimustuloksina todettakoon, että virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen rakennusteollisuudessa painottuu lopputuloksen visualisointiin. Tämän lisäksi virtuaalitodellisuutta käytetään kommunikointivälineenä suunnittelijoiden ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa, kiinteistövälityksessä, virheiden havaitsemisessa sekä koulutuksen että turvallisuuden parantamisessa. Virtuaalitodellisuus tarjoaa rakennusalalle tehokkaan suunnittelualustan, jonka avulla erilaisten ratkaisujen kokeilu jo suunnitteluvaiheessa on mahdollista. Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuus tulee entisestään muokkaamaan rakennusalan perinteisiä prosesseja ja luomaan näin kustannussäästöjä ja lisäarvoa asiakkaille. Vaikka rakennusteollisuus jo hyödyntää virtuaalitodellisuutta, ei sen täyttä potentiaalia ole vielä saavutettu. Nähtäväksi jää, tarjoaako virtuaalitodellisuus ratkaisun rakennusalan heikkoon tuottavuuteen. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | VR | |
dc.title | Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen rakennusteollisuudessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002062011 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | virtuaaliympäristö | |
dc.subject.yso | virtuaalitodellisuus | |
dc.subject.yso | rakennusala | |
dc.subject.yso | rakentaminen | |
dc.subject.yso | rakennusteollisuus | |