Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen rakennusteollisuudessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on tietokoneella luotu digitaalinen ympäristö, joka on samaan aikaan vuorovaikutteinen ja reaaliaikainen. Virtuaalitodellisuutta tarkastellaan usein virtuaalitodellisuuslasien avulla, mutta VR:n kehityksen myötä on syntynyt paljon myös muun tyyppisiä näyttöjä. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, miten rakennusteollisuus hyödyntää virtuaalitodellisuutta. Tutkielman tarkoituksena oli myös selvittää, mitä hyötyjä rakennusteollisuus voi VR:n avulla saavuttaa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä käytettiin aineistoja virtuaalitodellisuudesta, rakennusteollisuudesta ja näiden yhdistelmistä. Tutkimustuloksina todettakoon, että virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen rakennusteollisuudessa painottuu lopputuloksen visualisointiin. Tämän lisäksi virtuaalitodellisuutta käytetään kommunikointivälineenä suunnittelijoiden ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa, kiinteistövälityksessä, virheiden havaitsemisessa sekä koulutuksen että turvallisuuden parantamisessa. Virtuaalitodellisuus tarjoaa rakennusalalle tehokkaan suunnittelualustan, jonka avulla erilaisten ratkaisujen kokeilu jo suunnitteluvaiheessa on mahdollista. Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuus tulee entisestään muokkaamaan rakennusalan perinteisiä prosesseja ja luomaan näin kustannussäästöjä ja lisäarvoa asiakkaille. Vaikka rakennusteollisuus jo hyödyntää virtuaalitodellisuutta, ei sen täyttä potentiaalia ole vielä saavutettu. Nähtäväksi jää, tarjoaako virtuaalitodellisuus ratkaisun rakennusalan heikkoon tuottavuuteen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa
Haapalainen, Olli (2020)Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on teknologia, jonka avulla käyttäjä voi vierailla vuorovaikutteisessa ja reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä. Virtuaalitodellisuuden yleisimpiä laitteita ovat VR-lasit, jotka ... -
Virtuaalitodellisuuden vaatiman tilan pienentäminen
Kuokkanen, Ville (2019)Virtuaalitodellisuuslasien ja -laitteiden hinta on laskenut viime vuosina, eikä näin ollen hinta ole enää suurin ongelma niiden yleistymisessä. On kuitenkin havaittu, että yksi suurimmista haasteista VR-laitteiden ... -
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kuluttajaverkkokaupassa
Tinnilä, Toni (2020)Vähittäiskauppa on siirtynyt verkkoon jo usean vuoden ajan. Vuoteen 2024 mennessä 60 % kaikista vähittäiskaupan asiakkaista ennustetaan tekevän ostoksia verkossa. Samalla yritykset etsivät uusia tapoja palvella asiakkaitaan. ... -
Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
Jäntti, Sami (2022)Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekijää opetusalalle jo pitkään. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yrittäessä pysyä teknologistuvan yhteiskunnan perässä, virtuaalitodellisuuden ... -
Virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikat ja käytettävyys
Junttari, Ella (2020)Tutkielmassa tarkastellaan erilaisia virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikoita ja näiden vaikutusta käyttökokemukseen. Lähteenä käytetään erilaisia akateemisia artikkeleita, erityisesti tutkielman pohjana toimii Mak ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.