Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekijää opetusalalle jo pitkään. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yrittäessä pysyä teknologistuvan yhteiskunnan perässä, virtuaalitodellisuuden nähdään tarjoavan oikeanlaisia opetustapoja tulevaisuuden opetusmaailmassa. Sen avulla on mahdollista opettaa tulevaisuuden tärkeitä taitoja, kuten algoritmista ajatteluja ja ohjelmointia aktiivisissa ja fyysistä toimintaa vaativissa opetustilanteissa. Virtuaalitodellisuus pystyy hyödyntämään fyysisen oppimisen periaatteita ja näin valjastamaan lukuisia oppimisen hyötyjä. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin ottaa selvää fyysisten virtuaalitodellisuusaktiviteettien vaikutuksesta oppimiseen. Tutkielmassa käsitellään virtuaalitodellisuuden hyötyjä peilaten suomalaiseen opetussuunnitelmaan sekä fyysiseen ja teknologia-avusteiseen oppimiseen. Aikaisemmista tutkimuksista käy ilmi, että fyysiset virtuaalitodellisuusaktiviteetit voivat tehostaa oppimista ja tarjota lukuisia etuja oppijoille. Empiirisen tutkimuksen tulokset tukevat vahvasti aikaisemmissa tutkimuksissa todettuja virtuaalitodellisuuden etuja ja haittoja liittyen oppimiseen. Virtuaalitodellisuudella voidaan parantaa oppijoiden aktiivisuutta, motivaatiota ja yhteistyötä. Opetustilanteet tulee kuitenkin suunnitella ja toteuttaa harkiten, jotta vaikutukset eivät muutu negatiivisiksi. Virtuaalitodellisuus voi osoittautua raskaaksi kognitiivisella tasolla ja se aiheuttaa monelle käyttäjälle pahoinvointia.
...
Virtual reality has long been expected to be a major factor for the education industry. It offers new kinds of teaching experiences. As old teaching methods try to keep up with the technological society, virtual reality is seen as providing the right ways of teaching in the educational future. With it, it is possible to teach important skills for the future in physically active teaching situations. Skills such as computational thinking and programming. Virtual reality can take advantage of the principles of embodied learning and thus harness the many of benefits for learning. The purpose of this thesis is to find out the effects of physical virtual reality activities on learning. The thesis deals with the benefits of virtual reality, reflecting on the Finnish curriculum and embodied and technology-based learning. Previous research shows that physical virtual reality activities can enhance learning and provide numerous benefits to learners. Results from this empirical study strongly support the results from previous research regarding the pros and cons related to virtual reality in learning situations. Virtual reality can improve activity, motivation and collaboration amongst learners. However, teaching situations should be carefully planned and implemented so that the effects do not become negative. Virtual reality can prove cumbersome on a cognitive level and cause nausea to users.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learning Outcomes in HMD-VR : a Literature Review
Lähtevänoja, Antti; Vesisenaho, Mikko; Vasalampi, Kati; Holopainen, Jani; Häkkinen, Päivi (OsloMet - Oslo Metropolitan University, 2022)While the educational technology has developed to the point that Extended Reality (XR), including immersive Virtual Reality (VR) can be used in education, the learning outcomes of these technologies in the large scale is ... -
Sisäisen motivaation merkitys e-oppimisessa
Sikiö, Saku (2021)Tutkimus tutkii kirjallisuuskatsauksen kautta sisäisen motivaation ja opetuksessa käytetyn informaatioteknologian suhdetta. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa koulutuksen merkitys kasvaa jatkuvasti. Mielenkiinto kohdistuu ... -
Opetusteknologian hyödyntäminen liikunnan etäopetuksessa
Manninen, Virpi (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, miten opetusteknologiaa hyödynnetään liikunnan etäopetuksessa, miten opettajankoulutus valmistaa opetusteknologian käyttämiseen ylipäätänsä ja mitkä ovat opettajien ... -
Students' problem solving in the LEGO/Logo learning environment
Suomala, Jyrki (University of Jyväskylä, 1999) -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...