Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kiusaaminen koulussa herättää tunteita ja kysymyksiä niin oppilaiden, kodin kuin opettajienkin mielessä. Kiusaamiseen puuttumiseen on kehitetty ohjelmia, joiden avulla kouluissa tapahtuvaa kiusaamista on saatu vähennettyä, mutta ei lopetettua kokonaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja miten he haluaisivat aikuisten puuttuvan kiusaamiseen.
Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin kuuttatoista 10─11-vuotiasta oppilasta. Haastattelut toteutettiin oppilaiden luokassa kiusaamiseen liittyneeseen projektin jälkeen. Haastattelujen yhteydessä kerättiin myös oppilaiden tuottamaa kuvallista aineistoa, joka koostui neljästätoista 3E-mallin avulla tuotetusta kuvasta.
Haastatteluissa oppilaat kertoivat kiusaamisen muodoista, jotka olivat jaettavissa verbaalisiin, fyysisiin, oppilaiden keskinäisiin suhteisiin, omaisuuteen sekä yksilön kokemukseen liittyviin muotoihin. Kiusaamisen syyksi mainittiin usein kiusaajan motiivit, kuten kateus ja maineen hakeminen. Opettajilta toivottiin kiusaamistilanteiden selvittämistä sensitiivisesti keskustellen kaikkien osapuolien kanssa. 3E-mallin avulla kerätty kuvallinen aineisto osoitti, että kiusaamistilanteisiin puuttuminen aiheuttaa oppilaissa epävarmuutta.
Haastattelujen ja kuvallisen aineiston valossa voidaan todeta, että opettajilla on merkitystä kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa ja kiusaamisesta kertominen jollekin aikuiselle oli oppilaiden mielestä hyvä tapa puuttua itse kiusaamistilanteisiin. Kiusaamistilanteeseen puuttuminen aiheuttaa monenlaisia epävarmuuden tunteita ja sen vuoksi on tärkeää, että aikuinen on näissä tilanteissa oppilaan tukena. Oppilaat toivoivat, että kiusaamistilanteita osattaisiin ratkaista hienotunteisesti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
Saari, Salla (2015)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin ... -
KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
Salo, Anni; Takalo, Maija (2014)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. ... -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
Lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta ja kiusaamisen yhteys heidän koettuun minäkäsitykseensä
Kilpeläinen, Sauli; Haapiainen, Mikael (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta sekä siitä, millä tavalla opiskelijat ovat kokeneet kiusaamisen yhteyden heidän minäkäsitykseensä. Tutkimuksessa ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015)