Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.advisorSilvennoinen, Johanna
dc.contributor.authorPadatsu, Pirita
dc.date.accessioned2020-02-04T12:03:07Z
dc.date.available2020-02-04T12:03:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67728
dc.description.abstractKiusaaminen koulussa herättää tunteita ja kysymyksiä niin oppilaiden, kodin kuin opettajienkin mielessä. Kiusaamiseen puuttumiseen on kehitetty ohjelmia, joiden avulla kouluissa tapahtuvaa kiusaamista on saatu vähennettyä, mutta ei lopetettua kokonaan. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja miten he haluaisivat aikuisten puuttuvan kiusaamiseen. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin kuuttatoista 10─11-vuotiasta oppilasta. Haastattelut toteutettiin oppilaiden luokassa kiusaamiseen liittyneeseen projektin jälkeen. Haastattelujen yhteydessä kerättiin myös oppilaiden tuottamaa kuvallista aineistoa, joka koostui neljästätoista 3E-mallin avulla tuotetusta kuvasta. Haastatteluissa oppilaat kertoivat kiusaamisen muodoista, jotka olivat jaettavissa verbaalisiin, fyysisiin, oppilaiden keskinäisiin suhteisiin, omaisuuteen sekä yksilön kokemukseen liittyviin muotoihin. Kiusaamisen syyksi mainittiin usein kiusaajan motiivit, kuten kateus ja maineen hakeminen. Opettajilta toivottiin kiusaamistilanteiden selvittämistä sensitiivisesti keskustellen kaikkien osapuolien kanssa. 3E-mallin avulla kerätty kuvallinen aineisto osoitti, että kiusaamistilanteisiin puuttuminen aiheuttaa oppilaissa epävarmuutta. Haastattelujen ja kuvallisen aineiston valossa voidaan todeta, että opettajilla on merkitystä kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa ja kiusaamisesta kertominen jollekin aikuiselle oli oppilaiden mielestä hyvä tapa puuttua itse kiusaamistilanteisiin. Kiusaamistilanteeseen puuttuminen aiheuttaa monenlaisia epävarmuuden tunteita ja sen vuoksi on tärkeää, että aikuinen on näissä tilanteissa oppilaan tukena. Oppilaat toivoivat, että kiusaamistilanteita osattaisiin ratkaista hienotunteisesti.fi
dc.format.extent40
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.other3E-malli
dc.titleOppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002041981
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot