Show simple item record

dc.contributor.advisorAaltio, Iiris
dc.contributor.authorLappalainen, Ida
dc.date.accessioned2020-02-04T06:42:00Z
dc.date.available2020-02-04T06:42:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67704
dc.description.abstractTässä pro gradu –tutkielmassa tarkoituksena on selvittää, mitä työnantajakuva merkitsee Alko Oy:n työntekijöille, ja mitä tekijöitä työnantajakuvassa he pitävät tärkeänä työsuhteen alussa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitä merkityksiä he kokevat työnantajakuvalla olevan sitoutumisen kannalta. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii Barrow’n ja Mosleyn (2005, 150) kehittämä malli työnantajakuvasta, johon kuuluu laajempi organisaation konteksti, sekä paikallinen työntekijöitä koskeva konteksti. Sitoutuminen on sisällytetty mallin osa-alueisiin, mutta sen merkitystä on haluttu tässä tutkielmassa korostaa, koska työnantajakuva ja sitoutuminen linkittyvät vahvasti toisiinsa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto hankittiin kuuden teemahaastattelun avulla keväällä 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, ja sen perusteella tuloksissa nousi esille yleisiä haastateltavien kokemia hyvään työnantajakuvaan liitettäviä ominaisuuksia. Lisäksi tuloksissa käsiteltiin sitä, miten työnantajakuva ja odotukset kohtasivat kohdeyrityksessä, ja miten sitoutuminen koettiin osana työnantajakuvaa. Tulokset noudattelevat viitekehystä, mutta joidenkin osa-alueiden rooli korostuu erityisesti tässä tutkielmassa. Näitä osa-alueita organisaation kontekstissa olivat maine, arvot, ylin johto sekä viestintä, lisäksi paikallisessa kontekstissa korostuivat palkitseminen, osaaminen ja kehittyminen, rekrytointi, työympäristö, työhyvinvointi sekä sitoutuminen. Koska kyseessä on tapaustutkimus, myös käytännön sovellettavuudella on merkitystä. Tutkimuksessa ilmeni joitakin ristiriitoja yrityksen viestimän ja työntekijöiden kokeman työnantajakuvan välillä, joita olisi hyvä kehittää vastaamaan koettua kuvaa. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että työnantajakuvan viestimisessä luotettavimpana koettiin nykyisten työntekijöiden kokemukset. Näihin ei kuitenkaan voida vaikuttaa lyhyellä aikavälillä, vaan se vaatii koko organisaation toiminnan kehittämistä.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyönantajakuva
dc.subject.othertyönantajakuvan kehittäminen
dc.subject.otherhaastattelututkimus
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titleTyöntekijöiden kokemuksia työnantajakuvasta työsuhteen alussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002041961
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysotyönantajat
dc.subject.ysomaine
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysohaastattelututkimus
dc.subject.ysoyrityskuva
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record