Tavoitteena demokraattinen kansalaisuus? : analyysi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden demokratia- ja kansalaisuuskäsitteistä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opetussuunnitelmassa käytetään käsitteitä demokratia ja kansalaisuus. Tavoitteena oli myös tutkia, millaisia merkityksiä demokratiaan ja kansalaisuuteen liittyy opetussuunnitelman mukaan sekä miten näiden käsitteiden ulottuvuudet näkyvät opetussuunnitemassa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu käyttäen diskurssitutkimuksen ja sisällönanalyysin menetelmiä. Aineisto koostuu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvuista 1–6. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tulkita, että opetussuunnitelmassa demokratiakäsite liittyy enemmän yhteiskuntaan ja kansalaisuuskäsite yksilöön. Lisäksi opetussuunnitelmassa käytettävä kieli on etenkin demokratiakäsitteen osalta epämääräistä ja yhteiskunnallisessa kasvatuskeskustelussa tulisi huomioida demokraattisen kansalaisuuden näkökulma.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ... -
Pätevä musiikin opettamiseen? : luokanopettajaksi valmistuvan musiikillinen kompetenssi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen näkökulmasta
Suomi, Henna (Sibelius-akatemia, 2019) -
Ideologian jäljillä : perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan poliittinen analyysi
Tervasmäki, Tuomas (2016)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on lainsäädännön ohella merkittävin asiakirja, jolla perusopetuksen toimintaa ohjataan ja määritellään Suomessa. Tässä tutkimuksessa tarkastelen POPS2014-opetussuunnitelmaa ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden vaikutus suomi toisena kielenä opetukseen
Hisso, Mira; Uusimaa, Catherine (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.