Opettajien ja huoltajien kokemuksia Wilmasta palautteenannon välineenä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan opettajien ja huoltajien kokemuksia opettajien Wilmalla antamasta palautteesta Porin kaupungin perusopetuksessa. Wilma-järjestelmä on sähköisen viestinnän väline, jota on mahdollista hyödyntää kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Viestintä, tämän tutkimuksen tapauksessa sähköinen viestintä, on yksi kodin ja koulun yhteistyön muodoista. Kodin ja koulun yhteistyöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa toimintaa, jonka tavoitteena on tukea lapsen kasvua ja kehitystä. Opettajan Wilmalla antama palaute nähdään keinona tavoitteen saavuttamiseen. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja tutkimuksen kohteena olivat Porin kaupungin perusopetuksen 5.- ja 8. -luokkien opettajat ja huoltajat. Sähköisesti toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui 64 opettajaa ja 381 huoltajaa. Opettajien osalta vastausprosentti oli 42,4 ja huoltajien osalta 23,3. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että opettajat käyttävät palautteen annon välineenä ensisijaisesti tuntimerkintöjä. Tutkimuksen mukaan palautetta annetaan pääasiassa päivittäin tai viikoittain ja sitä annetaan kaikille oppilaille. Kolmasosa opettajista arvioi kuitenkin antavansa palautetta enemmän tukea tarvitseville kuin muille oppilaille. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien oman arvion mukaan heidän antamansa palaute on ensisijaisesti rakentavaa. Huoltajat olivat puolestaan sitä mieltä, että palaute on ensisijaisesti positiivista. Huoltajien kokemuksen mukaan tyttöjen ja poikien välillä on kuitenkin eroa. Poikien huoltajat kokevat saavansa enemmän negatiivista palautetta. Poikien huoltajat kokevat myös tyttöjen huoltajia enemmän negatiivisia tunteita palautteen luettuaan.
Sekä opettajien että huoltajien mielestä palautteen tärkeimpiä ominaisuuksia ovat realistisuus ja kannustavuus. Säännöllisyys, joka nousee huoltajien vastauksissa yhdeksi tärkeimmistä ominaisuuksista, ei nouse opettajien vastauksissa tärkeimpien joukkoon.
...
This study charts teachers and parents experiences of teachers feedback through Wilma-system. The Wilma-system is an electronic communication tool that can be used in home-school collaboration. Communication, in this case electronic communication, is a form of home-school collaboration. In this study home-school collaboration means activities that aim to support the growth and development of the child. The feedback given by teacher through Wilma-system is seen as a way to achieve the goal.
The study was conducted as a case study and focused on teachers and parents of the 5th and 8th grades of the Pori City primary education. The survey was conducted electronically. 64 teachers and 381 parents answered the survey. Teachers response rate was 42,4. Parents response rate was 23,3. From the results of the research it can be concluded that teachers use primarily hour markers when giving feedback. According to this study, feedback is given mainly on daily or weekly basis and its given to all students. However, one third of teachers estimate that they give more feedback to those who need support than to other students. The teachers who participated in the study considered that their feedback was primarily constructive. The parents felt that feedback was primarily positive. However, according to the experience of parents, there is a difference between boys and girls. The parents of the boys receive more negative feedback. The parents of the boys also feel more negative feelings after reading the feedback than the parents of the girls. Both teachers and parents consider realism and encouragement to be the most important attributes of feedback. The decency, which becomes one of the most important attributes in the answers of the parents, does not become one of the most important in the answers of the teachers.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Kallioinen, Säde; Läspä, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ... -
"Tämä on nykyaikaa." : alakoululaisten huoltajien kokemuksia sähköisin viestintävälinein toteutetusta kodin ja koulun yhteistyöstä
Martinviita, Hanna; Valli, Elina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten alakoululaisten oppilaiden huoltajat kokevat sähköisin viestintävälinein toteutetun kodin ja koulun välisen yhteistyön. Lisäksi tutkittiin, miten sähköisten viestintävälineiden ... -
"Se on yhteispeliä." : luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa
Hankonen, Milla (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin ... -
Yhteisopetus ja kodin ja koulun välinen yhteistyö huoltajien näkökulmasta
Hällström, Helka-Liisa; Kirves, Tiina (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin huoltajien näkemyksiä yhteisopetuksesta sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä yhteisopetuksen luokassa. Yhteisopetus on viime vuosina yleistynyt ja sitä on tutkittu enimmäkseen ... -
”Wilma on nykyään vähä niinku sellainen työpaikan oma sosiaalisen median kommenttikenttä” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä
Laitamäki, Juho-Erik (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaiseksi opettajat kokevat yhteistyön toteuttamisen sekä mitkä tekijät ...