Sisarussuhteet lasten kuvaamina
Sisarussuhde on monelle elämän pisin ihmissuhde lapsuudesta alkaen. Sisarussuhteiden merkitys
korostuu lapsuudessa, kun lapset viettävät aikaa toistensa kanssa ja opettelevat sosiaalisia ja
emotionaalisia taitoja. Lasten sisarussuhteilla on todettu olevan merkittäviä vaikutuksia lapsen ja nuoren
fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen ja hyvinvointiin. Nämä vaikutukset voivat näkyä aikuisuudessa asti.
Riitaisa sisarussuhde, jossa on vihamielisyyttä ja aggressiota, on yhdistetty lapsen ja nuoren psyykkiseen
pahoinvointiin ja ongelmakäyttäytymiseen. Lämmin, kiintymystä ja tukea sisältävä sisarussuhde toimii
päinvastoin ja voi suojella ongelmien kehittymiseltä. Tutkimusten mukaan sisarussuhteiden laatuun
vaikuttavia tekijöitä ovat sisarussuhteen rakenteelliset tekijät kuten sisarusten ikäero, sisarusten
yksilölliset tekijät kuten temperamentti, vanhempien parisuhde ja vanhemmuus, lapsi-vanhempi suhde
sekä vanhempien erilainen kohtelu sisarusten kesken.
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli tutkia lasten kokemuksia sisarussuhteistaan.
Tutkimusaineistona olivat lasten haastattelut. Aineisto oli kerätty Suomen Akatemian rahoittamassa ja
Jyväskylän yliopiston perhetutkimuskeskuksen toteuttamassa EMSE -tutkimusprojektissa.
Haastateltavat (N=12) olivat 11–13-vuotiaita. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysillä.
Sisarusten väliset riidat ja yhteenotot tulivat hyvin yleisesti ja laajalti esiin lasten haastatteluissa. Riitoja
syntyi helposti erilaisista asioista. Usein riidellessä huudettiin ja väiteltiin. Lapset kertoivat riitojen
tuntuvan ikäviltä, mutta usein ne sovittiin hyvin nopeasti. Yhdessä tekeminen, sisarusten väliset
käytännön neuvot ja opit sekä yhteiset sopimukset muodostivat huomattavan ison osan lasten
haastatteluissa. Sisarukset myös oppivat toisiltaan ja opettivat toisilleen erilaisia asioita. Kiintymys on
myös tärkeä osa lasten sisarussuhteita. Lapset iloitsivat sisaruksistaan ja osoittivat tunteitaan heitä
kohtaan. Lapset myös olivat huolissaan sisaruksistaan ja halusivat lohduttaa heitä sekä huolehtia niin
pikku- kuin isosisaruksestakin. Monella lapsella oli sisarusten kesken samanlaiset säännöt ja he kokivat
perheen aikuisten kohtelevan heitä tasavertaisesti. Aikuiset myös puuttuivat sisarusten väliseen
riitelyyn.
Lasten sisarussuhteet osoittautuivat monimuotoisiksi. Tulosten perusteella lasten sisarussuhteissa riitely
ja yhteenotot eivät poissulje suhteessa esiintyvää lämpöä, huolenpitoa ja yhdessä vietettyjä hetkiä. Ei
ole olemassa yksiselitteistä kaavaa, jonka mukaan kaikki sisarussuhteet rakentuisivat. Sisarussuhteet
ovat erilaisia ja yksilöllisiä, mutta niiden vaikutukset voivat olla merkittäviä lapsen hyvinvoinnille
nykyhetkessä ja myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lasten ja perheiden
terveyttä ja hyvinvointia edistävissä ja tukevissa palveluissa, joissa ammattilaisilla on mahdollisuus
työssään tukea kohtaamiensa lasten sisarussuhteiden rakentumista.
...
Sibling relationships are one of the longest relationships during one’s life starting often from early
childhood. The influence of sibling relationships are emphasized from childhood because it is the period
when siblings spend most time together and begin to learn social and emotional skills. It has been noticed
that sibling relationships bear significant influences into the physical and mental well-being of youth
and children. Effect of these relationships can reach into adulthood as well. Conflicted sibling
relationship with hostility and aggression have been linked to physical and mental anguish and problem
behaviour. On the other hand a warm attachment and support between siblings can have adverse effect
of protecting from such problems ever occurring. Sibling structure variables like age difference, sibling
individual characteristics like temperament, the relationship between parents, parenting, parent-child
relationship and parent differential treatment all have been found to have an effect on the sibling
relationship quality.
The aim of this master’s thesis is to study children’s experiences of sibling relationships. The material
for the thesis have been gathered from interviews with children attained from EMSE research project
financed by Academy of Finland and conducted by Jyväskylä university Family Research Centre. The
interviewees (N=12) were 11 to 13 years of age. The data has been analysed via the method of qualitative
inductive content analysis.
Arguments and conflicts between siblings were a common factor in the interviews. Arguments were
formed easily from a variety of different subjects. Often the arguments veered into shouting and arguing.
Children felt the arguments were uncomfortable but they often reconciled quickly after the initial bout.
Doing things together, practical advice and mutual agreements between children came up often in
interviews. Siblings also learnt from each other and taught each other different issues. Attachment
played an important part in the sibling relationships. Children enjoyed having siblings and showed
emotion towards them. The children also worried about their siblings and wanted to comfort them in
time of need as well take care of their sibling regardless of the children being older or younger of the
siblings. Many children had similar rules between siblings and felt that the adults in their family treated
them as equals. Adults also interfered with the arguing between siblings.
According to the results a complex picture of sibling relationships was formed. The results indicate that
arguing and conflicts in sibling relationships do not exclude the warmth, care and time spent together.
There is no definitive formula according to which all the sibling relationships are formed. Sibling
relationships are different and unique but can have lasting effects on the well-being of a child. The
results of the study can be utilized in the services that promote and support the health and well-being of
children and families, where professionals have the opportunity to support the development of sibling
relationships with the children they encounter.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sisarusten väliset kiintymyssuhteet
Lampinen, Teija (2013) -
"Ei periaattees koskaa tarttee olla yksin" : lasten näkemyksiä läheisyydestä ja konflikteista sisarussuhteissa
Seppänen, Ellu (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen lasten näkemyksiä läheisyydestä ja konflikteista sisarussuhteissa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten läheisyys ilmenee sisarussuhteissa, ja millaisia ilmiöitä lapset ... -
Valta ja väkivalta nuorten sisarussuhteissa
Tervakoski, Noora (2019)Tutkielma käsittelee nuorten sisarussuhteiden vallankäyttöä ja sisarusten välistä väkivaltaa toista vahingoittavien tekojen kautta. Vahingoittamiseksi käsitetään tahalliset henkiseen tai ruumiilliseen satuttamiseen tähtäävät ... -
Sisarusväkivalta kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten nuorten keskuudessa : perhekontekstin yhteys väkivallan kokemuksiin
Yli-Kivistö, Heidi (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää perhekontekstiin liittyvien tekijöiden yhteyttä sisarusväkivallan kokemuksiin 6. ja 9. luokkalaisten keskuudessa. Sisarussuhteet luovat merkittävän kehyksen lapsen kasvuun, kehitykseen ... -
Huostaanotetun lapsen sisarussuhteet : kolme tapausta siskoista ja veljistä
Niskanen, Henna (2014)Tämä pro gradu -tutkielma on laadullinen tapaustutkimus huostassa olleiden lasten sisarussuhteista. Tutkielmassa on lähdetty etsimään vastauksia kysymyksiin: mitä sisarussuhteet merkitsevät sijoitet-tuina olleille lapsille, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.