University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikinopettajien näkemyksiä säveltämisen arvioinnista yläkoulussa ja lukiossa

Thumbnail
View/Open
452.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mathlin, Henri
Date
2019
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia musiikinopettajilla on säveltämisen arvioinnista. Haastattelin tutkimuksessani neljää työelämässä toimivaa musiikinopettajaa, jotka haastatteluhetkellä opettivat joko yläkoulussa tai lukiossa. Haastateltavat valittiin siten, että heillä oli eri määrä opetuskokemusta ja kokemusta säveltämisen opettamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tämä tutkimus on fenomenografinen, ja sen viitekehyksenä toimii oppimiskäsitys, jota kutsutaan sosiaaliseksi konstruktivismiksi. Kyseinen oppimiskäsitys kuvaa mielestäni parhaiten nykyisissä opetussuunnitelmissa kuvailtavia linjauksia. Haastatteluteemoja tutkimuksessa ovat luovan tuottamisen arviointi, arvioinnin merkitys, opetussuunnitelman vaikutukset arviointiin, arviointikriteerit sekä erilaiset arviointimenetelmät. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka opettajien kokemuksen määrä oli vaihteleva, heidän näkemyksensä säveltämisen arvioimisesta olivat hyvin samankaltaisia. Säveltämisen arviointi koetaan monisyisenä prosessina, jonka tarkoitus on tukea sekä oppilaan minäkuvan että luovien musiikin tuottamisen taitojen kehittymistä. Arvioinnissa on keskityttävä säveltämisen lopputuotosten sijaan säveltämisprosessin arviointiin ja sen on perustuttava monipuoliseen näyttöön, jota kerätään erilaisin tavoin. Arvioinnin ja palautteen on aina oltava rohkaisevaa ja positiivista. Opettajat painottavat, että arviointi on aina sidottava kontekstiin, kuten ajallisiin resursseihin ja oppilaiden taitotasoon. Yleispätevien arviointikriteerien vakinaistaminen on sekä mahdotonta että turhaa. ...
Keywords
sosiaalinen konstruktivismi säveltäminen arviointi oppimiskäsitykset musiikkikasvatus opetussuunnitelmat konstruktivismi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912205471

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta 

    Lightfoot, Henry (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
  • Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa 

    Aulos, Jade (2017)
    Aiheenani on Orff-pedagogiikan käyttö yläkoulussa ja lukiossa. Kiinnostuin aiheesta huomatessani, että Orff-pedagogiikkaa käytetään lähinnä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, kuten musiikkileikkikoulussa ja alakoulun ...
  • Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta? 

    Toivonen, Jutta (2015)
    Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, ...
  • Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa 

    Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)
    In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ...
  • Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta 

    Saarinen, Jukka (2020)
    Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre