Musiikinopettajien näkemyksiä säveltämisen arvioinnista yläkoulussa ja lukiossa
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia musiikinopettajilla on säveltämisen arvioinnista. Haastattelin tutkimuksessani neljää työelämässä toimivaa musiikinopettajaa, jotka haastatteluhetkellä opettivat joko yläkoulussa tai lukiossa. Haastateltavat valittiin siten, että heillä oli eri määrä opetuskokemusta ja kokemusta säveltämisen opettamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tämä tutkimus on fenomenografinen, ja sen viitekehyksenä toimii oppimiskäsitys, jota kutsutaan sosiaaliseksi konstruktivismiksi. Kyseinen oppimiskäsitys kuvaa mielestäni parhaiten nykyisissä opetussuunnitelmissa kuvailtavia linjauksia. Haastatteluteemoja tutkimuksessa ovat luovan tuottamisen arviointi, arvioinnin merkitys, opetussuunnitelman vaikutukset arviointiin, arviointikriteerit sekä erilaiset arviointimenetelmät.
Tutkimuksessa selvisi, että vaikka opettajien kokemuksen määrä oli vaihteleva, heidän näkemyksensä säveltämisen arvioimisesta olivat hyvin samankaltaisia. Säveltämisen arviointi koetaan monisyisenä prosessina, jonka tarkoitus on tukea sekä oppilaan minäkuvan että luovien musiikin tuottamisen taitojen kehittymistä. Arvioinnissa on keskityttävä säveltämisen lopputuotosten sijaan säveltämisprosessin arviointiin ja sen on perustuttava monipuoliseen näyttöön, jota kerätään erilaisin tavoin. Arvioinnin ja palautteen on aina oltava rohkaisevaa ja positiivista. Opettajat painottavat, että arviointi on aina sidottava kontekstiin, kuten ajallisiin resursseihin ja oppilaiden taitotasoon. Yleispätevien arviointikriteerien vakinaistaminen on sekä mahdotonta että turhaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
Aulos, Jade (2017)Aiheenani on Orff-pedagogiikan käyttö yläkoulussa ja lukiossa. Kiinnostuin aiheesta huomatessani, että Orff-pedagogiikkaa käytetään lähinnä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, kuten musiikkileikkikoulussa ja alakoulun ... -
Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Toivonen, Jutta (2015)Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, ... -
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Saarinen, Jukka (2020)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.