Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorMathlin, Henri
dc.date.accessioned2019-12-20T10:56:55Z
dc.date.available2019-12-20T10:56:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66997
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia musiikinopettajilla on säveltämisen arvioinnista. Haastattelin tutkimuksessani neljää työelämässä toimivaa musiikinopettajaa, jotka haastatteluhetkellä opettivat joko yläkoulussa tai lukiossa. Haastateltavat valittiin siten, että heillä oli eri määrä opetuskokemusta ja kokemusta säveltämisen opettamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tämä tutkimus on fenomenografinen, ja sen viitekehyksenä toimii oppimiskäsitys, jota kutsutaan sosiaaliseksi konstruktivismiksi. Kyseinen oppimiskäsitys kuvaa mielestäni parhaiten nykyisissä opetussuunnitelmissa kuvailtavia linjauksia. Haastatteluteemoja tutkimuksessa ovat luovan tuottamisen arviointi, arvioinnin merkitys, opetussuunnitelman vaikutukset arviointiin, arviointikriteerit sekä erilaiset arviointimenetelmät. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka opettajien kokemuksen määrä oli vaihteleva, heidän näkemyksensä säveltämisen arvioimisesta olivat hyvin samankaltaisia. Säveltämisen arviointi koetaan monisyisenä prosessina, jonka tarkoitus on tukea sekä oppilaan minäkuvan että luovien musiikin tuottamisen taitojen kehittymistä. Arvioinnissa on keskityttävä säveltämisen lopputuotosten sijaan säveltämisprosessin arviointiin ja sen on perustuttava monipuoliseen näyttöön, jota kerätään erilaisin tavoin. Arvioinnin ja palautteen on aina oltava rohkaisevaa ja positiivista. Opettajat painottavat, että arviointi on aina sidottava kontekstiin, kuten ajallisiin resursseihin ja oppilaiden taitotasoon. Yleispätevien arviointikriteerien vakinaistaminen on sekä mahdotonta että turhaa.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMusiikinopettajien näkemyksiä säveltämisen arvioinnista yläkoulussa ja lukiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912205471
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysososiaalinen konstruktivismi
dc.subject.ysosäveltäminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokonstruktivismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot