Show simple item record

dc.contributor.authorKorhonen, Roosa
dc.date.accessioned2019-12-19T11:44:36Z
dc.date.available2019-12-19T11:44:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66971
dc.description.abstractÄäntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän henkilökohtaista- kuin sosiaalistakin identiteettiä. Ääntämisen merkitys painottuu usein vieraissa kielissä, ja sen onkin ehdotettu olevan yhteydessä itsevarmuuteen vierasta kieltä puhuttaessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä heidän englannin kielen ääntämisestään sekä niiden mahdollisia vaikutuksia heidän itsevarmuudelleen englantia puhuttaessa. Tutkimus toteutettiin vertailuna suomalaisten ja espanjalaisten opiskelijoiden välillä, ja sen kiinnostuksen kohteina olivat erityisesti osallistujien koettu ääntämisen sujuvuus ja tyytyväisyys omaa ääntämistä kohtaan sekä heidän valmiutensa ja halukkuutensa kommunikoida englanniksi. Tutkimus osoitti, että molemmissa osallistujaryhmissä parhaiten ääntämistään arvioineet osallistujat arvioivat myös puhevarmuuttaan parhaiten, kun taas koettu puhevarmuus oli alhaisinta heikoimmin ääntämistään arvioineiden keskuudessa. Erot itsevarmuudessa olivat selkeämpiä suomalaisessa osallistujaryhmässä, jossa parhaiten ääntämistään arvioineet osoittivat tuntevansa itsensä varmemmiksi jokapäiväisissä ja yllättävissä englanninkielisissä tilanteissa heikommin ääntämistään arvioineisiin verrattuna. Lisäksi molemmissa osallistujaryhmissä suurempi osa heikoimmin ääntämistään arvioineista osoitti hermostuvansa ja pelkäävänsä virheitä englantia puhuessaan. Tutkimus osoitti myös, että suomalainen osallistujaryhmä kokonaisuudessaan arvioi englannin ääntämistään paremmaksi kuin espanjalainen osallistujaryhmä. Merkittävimmät ryhmien välillä ilmenneet erot liittyivät arvioihin oman ääntämisen sujuvuudesta sekä englannin ääntämisen vaikeudesta.fi
dc.format.extent29
dc.language.isoen
dc.subject.otherconfidence
dc.subject.otherpronunciation and identity
dc.subject.otherWTC
dc.titleFinnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912195446
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoymmärrettävyys
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysointelligibility


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record