Show simple item record

dc.contributor.advisorTurtiainen, Kati
dc.contributor.authorVuotila, Tuija-Maarit
dc.date.accessioned2019-12-17T07:54:49Z
dc.date.available2019-12-17T07:54:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66867
dc.description.abstractTässä pro-gradu tutkielmassa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden onnistumisen kokemuksia aikuissosiaalityössä. Tavoitteena on selvittää, millaisia tavoitteita aikuissosiaalityöstä on löydettävissä, kuinka nämä tavoitteet ohjaavat sosiaalityöntekijöiden työtä ja onnistumisen kokemuksia sekä miten yhteiskunnalliset ja yksilölliset tasot sosiaalityöntekijöiden puheessa painottuvat. Tutkimus ajoittuu yhteiskunnalliseen tilanteeseen, jossa aikuissosiaalityön toimintaympäristössä on tapahtunut suuria muutoksia. Viimeisin sosiaalihuoltolaki on tullut voimaan vuoden 2015 alussa, perustoimeentulotuen käsittely on siirtynyt Kelalle vuoden 2017 alussa, työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) myötä työllistämistavoitteet ovat kiinnittyneet yhä tiiviimmin osaksi sosiaalityötä, minkä lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon rakenne on muuttumassa haastaen sosiaalityöntekijöitä valmistelutyöhön muun työnsä ohessa. Tutkimuksessa sosiaalityössä onnistumista tarkastellaan sosiaalityöntekijän näkökulmasta. Keskeisenä vaikuttimena näkökulmanvalintaan on sosiaalityöntekijän rooli ammattilaisena, jolle on lainsäädännön kautta delegoitu poliittisten päättäjien asettamia yhteiskunnallisia tavoitteita ja tehtäviä. Valtiolta ohjautuvaa tehtävää ei kuitenkaan tule nähdä ainoana tehtävänä, sillä sosiaalityön tehtävät määräytyvät tämän lisäksi sekä asiakkaiden tarpeista että sosiaalityön professiosta käsin. Tutkimus on teoriasidonnainen kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu kahdeksaa aikuissosiaalityöntekijää. Tutkimusmenetelmänä on aineiston laadullinen teemoittelu, jossa viitekehyksenä toimii Silvia Staub-Bernasconin (2012) sosiaalityön kolmen mandaatin (engl. Triple Mandate of Social Work) jaottelu. Tarkastelen onnistumista Pauli Niemelän (2011) sosiaalityöhön soveltaman, alkujaan Georg Henrik von Wrightin kehittämän, käytännöllisen välttämättömyyden päättelysäännön avulla. Valtion mandaatti on usein ristiriidassa profession oman mandaatin kanssa. Päivittäisessä sosiaalityössä mandaatit näyttäytyvät päällekkäisinä, jolloin työntekijän on paikannettava sosiaalityön ensisijaiset tavoitteet vaihdellen niiden väliltä. Sosiaalityöntekijöiden onnistumisen kokemusten perusteella sosiaalityön tavoitteita voi nähdä muuttuvassa yhteiskunnassa määriteltävän profession ulkopuolelta, mikä muodostaa esteitä onnistumiselle profession omista lähtökohdista.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleAikuissosiaalityöntekijöiden onnistumisen kokemuksia : sosiaalityön mandaatit muuttuvassa yhteiskunnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912175360
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysoaikuissosiaalityö
dc.subject.ysososiaalityöntekijät
dc.subject.ysoonnistuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record