Miksi johtotehtäville sanotaan "Ei kiitos"?
Auvinen, E., & Feldt, T. (2019). Miksi johtotehtäville sanotaan "Ei kiitos"?. Työn tuuli, 28(2), 37-45. https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_022019.pdf
Published in
Työn tuuliDate
2019Copyright
© 2019 Kirjoittajat & HENRY Ry
Hyvästä johtajuudesta ja laadukkaasta esimiestyöstä puhutaan paljon. Pitkä tutkimustraditio on pyrkinyt määrittelemään hyvälle johtajuudelle tunnusomaisia piirteitä huomioiden niin tuloksellisuuden, tehokkuuden kuin työyhteisön hyvinvoinninkin näkökulmat. Viime aikainen johtamistutkimus on kuitenkin nostanut esille kaksi uutta tarkastelunäkökulmaa: 2000-luvun alusta lähtien tehty tutkimus on keskittynyt tarkastelemaan johtajuuteen liittyvää uravalintaa puoleensavetävien (motivaatio) ja siitä poispäin työntävien (kielteiset tunteet) tekijöiden näkökulmasta. Millaiset motivaatiotekijät saavat suuntautumaan kohti johtotehtäviä? Entä millaisia ovat ne kielteiset tunteet, erityisesti huolenaiheet, jotka saavat ihmiset suuntaamaan urapolkunsa muualle kuin johtotehtäviin? Nämä kysymykset ovat olennaisia henkilöstöjohtamisen kannalta alkaen aina esimiesvalinnoista parhaiden osaajien tukemiseen ja kehittämiseen heidän koko urakaarensa ajan. Tämä artikkeli pureutuu näihin näkökulmiin esitellen tuoretta suomalaistutkimusta sekä johtamismotivaatiosta että johtotehtäviin liittyvistä huolenaiheista.
...
Publisher
Henkilöstöjohdon ryhmä – HENRY ryISSN Search the Publication Forum
1235-2055
Original source
https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_022019.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33719660
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Finnish Work Environment FundFunding program(s)
OthersAdditional information about funding
Työsuojelurahasto 116163; "Johtamisen pelko, mitä se on, mistä se johtuu ja mitä siitä seuraa?"License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Responsible Leadership in the Manager-Employee Relationship
Lämsä, Anna-Maija; Keränen, Anne (SAGE Publications, 2020)Research questions:The aim of this study is to explore and conceptualize responsible leadership. The topic is viewed from the viewpoint of the dyadic level between managers and employees. The following research questions ... -
Leaders’ intensified job demands : Their multi-level associations with leader-follower relationships and follower well-being
Herttalampi, Mari; Wiese, Bettina; Feldt, Taru (Routledge, 2023)To study the ever-increasing pace of work practices, we investigated leader experiences of intensified job demands (IJDs) and their effects on followers. Based on the challenge-hindrance approach, different kinds of job ... -
Johtajien työhyvinvoinnin yhteydet alaisten työhyvinvointiin ja kokemuksiin esihenkilö-alaissuhteista
Jääskeläinen, Mira; Mäkinen, Nina-Krista (2023)Johtajat kohtaavat työelämässä paljon työhyvinvointia haastavia asioita, mitkä voivat vaikuttaa kielteisesti niin johtajien kuin myös heidän alaistensa työhyvinvointiin sekä esihenkilö-alaissuhteen laatuun. Tutkimme, ... -
Valmentava johtaminen esimiestyön otteena
Joukainen, Anu (2013) -
Profiles of Work Engagement and Work-Related Effort and Reward Among Teachers : Associations to Occupational Well-Being and Leader–Follower Relationship During the COVID-19 Pandemic
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2022)This study examined teachers’ occupational well-being by identifying profiles based on teachers’ self-ratings of work engagement as well as work-related effort and reward. It also did so by examining whether the identified ...