Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVuorela, Henna
dc.date.accessioned2019-12-16T12:00:04Z
dc.date.available2019-12-16T12:00:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66823
dc.description.abstractToiminnallisuus (active learning) on ollut paljon esillä nykyajan tutkimuksissa sekä alemmilla että korkeammilla kouluasteilla parempien oppimistuloksien takia. Toiminnalliset työtavat ovat perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä, joita korostetaan englannin kielen opetuksessa. Suomessa valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja tätä opetussuunnitelmaa päivitetään tietyin aikavälein vastaamaan nykyaikaa, jolloin kieliopin opetusmenetelmätkin muuttuvat. Oppikirjat ovat Suomessa hyvin laajasti käytettyjä oppimateriaaleja. Niiden tutkiminen tarjoaa tietoa opetuksesta Suomessa yleensä, koska viimeaikaisten tutkimusten mukaan suurin osa vieraan kielen opettajista käyttää usein oppikirjoja opetuksessaan. Uusimpien oppikirjojen tulisi noudattaa uutta opetussuunnitelmaa, jossa korostetaan toiminnallisia työtapoja englannin kielen kohdalla. Oppikirja-analyyseja kielioppitehtävistä on tehty vain muutamia Suomessa, mutta ei toiminnallisten (active learning) kielioppitehtävien näkökulmasta aikaisemmin. Tämä antoi motivaation tutkimuksen tekemiselle yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Spotlight, kielioppitehtäviä 7.–9. luokan tehtäväkirjoista. Aineistosta tutkittiin tehtävien määrät ja tehtävätyypit kussakin oppikirjasarjassa. Tutkielman päämääränä oli selvittää millaisia toiminnallisia (active learning) työtapoja tehtäväkirjojen kielioppitehtävissä esiintyy. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tehtäväkirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki kielioppitehtävät kategorisoitiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että puhtaasti toiminnallisia (active learning) kielioppitehtäviä On the Go ja Spotlight kirjasarjoista löytyy viidestä eri toiminnallisuuden kategoriasta: pelit, ristikot, päättelytehtävät, tutkimustehtävät ja pari-/ryhmätyöskentely. Tulokset osoittavat myös, että perinteisiä kielioppitehtäviä, kuten käännöslauseita, esiintyy kuitenkin edelleen enemmän kuin toiminnallisia tehtäviä. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi oppilaiden näkökulmasta, sillä olisi tärkeää saada selville oppilaiden näkemyksiä toiminnallisista kielioppitehtävistä.fi
dc.format.extent86
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheractive learning
dc.subject.othergrammar exercises
dc.titleActive learning and grammar exercises in EFL workbooks
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201912165315
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoaktivointi
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoqualitative research
dc.subject.ysocontent analysis
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysogrammar
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysoactivation
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright