Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Toiminnallisuus (active learning) on ollut paljon esillä nykyajan tutkimuksissa sekä alemmilla että korkeammilla kouluasteilla parempien oppimistuloksien takia. Toiminnalliset työtavat ovat perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä, joita korostetaan englannin kielen opetuksessa. Suomessa valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja tätä opetussuunnitelmaa päivitetään tietyin aikavälein vastaamaan nykyaikaa, jolloin kieliopin opetusmenetelmätkin muuttuvat.
Oppikirjat ovat Suomessa hyvin laajasti käytettyjä oppimateriaaleja. Niiden tutkiminen tarjoaa tietoa opetuksesta Suomessa yleensä, koska viimeaikaisten tutkimusten mukaan suurin osa vieraan kielen opettajista käyttää usein oppikirjoja opetuksessaan. Uusimpien oppikirjojen tulisi noudattaa uutta opetussuunnitelmaa, jossa korostetaan toiminnallisia työtapoja englannin kielen kohdalla.
Oppikirja-analyyseja kielioppitehtävistä on tehty vain muutamia Suomessa, mutta ei toiminnallisten (active learning) kielioppitehtävien näkökulmasta aikaisemmin. Tämä antoi motivaation tutkimuksen tekemiselle yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan, On the Go ja Spotlight, kielioppitehtäviä 7.–9. luokan tehtäväkirjoista. Aineistosta tutkittiin tehtävien määrät ja tehtävätyypit kussakin oppikirjasarjassa. Tutkielman päämääränä oli selvittää millaisia toiminnallisia (active learning) työtapoja tehtäväkirjojen kielioppitehtävissä esiintyy. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tehtäväkirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki kielioppitehtävät kategorisoitiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että puhtaasti toiminnallisia (active learning) kielioppitehtäviä On the Go ja Spotlight kirjasarjoista löytyy viidestä eri toiminnallisuuden kategoriasta: pelit, ristikot, päättelytehtävät, tutkimustehtävät ja pari-/ryhmätyöskentely. Tulokset osoittavat myös, että perinteisiä kielioppitehtäviä, kuten käännöslauseita, esiintyy kuitenkin edelleen enemmän kuin toiminnallisia tehtäviä. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi oppilaiden näkökulmasta, sillä olisi tärkeää saada selville oppilaiden näkemyksiä toiminnallisista kielioppitehtävistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Brush up your grammar : a teaching material package for a prepatory course of English
Töllinen, Jonna (2002) -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...