Kohti tiiviimpää vuorovaikutusta koulujen taloustiedon opetuksen ja taloustieteen välillä
Kalmi, P., Maliranta, M., & Alanko, S. (2019). Kohti tiiviimpää vuorovaikutusta koulujen taloustiedon opetuksen ja taloustieteen välillä. Kansantaloudellinen aikakauskirja, 115(4), 604-619. https://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2019/11/KAK_4_2019_WEB-26-41.pdf
Julkaistu sarjassa
Kansantaloudellinen aikakauskirjaPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© 2019 Kansantaloudellinen yhdistys
Tässä artikkelissa käsitellemme yliopiston taloustieteen opetuksen näkökulmasta sitä, miten taloustietoa tulisi
mielestämme opettaa suomalaisessa koulujärjestelmässä. Vertailemme suomalaisia oppikirjoja ja valtakunnallista opetussuunnitelmaa yhdysvaltalaisiin standardeihin, joita johtavat taloustieteilijät ovat olleet luomassa.
Käymme läpi myös erilaisia valintoja opetussisältöihin ja -menetelmiin liittyen. Tarkastelemme myös opintopolkua lukiosta yliopistoon ja sitä, pitäisikö taloustiedon olla oma erillinen oppiaineensa. Keskeinen suosituksemme on, että taloustieteilijöiden tulisi osallistua enemmän koulujen taloustiedon oppimateriaalin luomiseen ja
sen arvioimiseen. Korostamme myös opettajien täydennyskoulutuksen roolia opetuksen kehittämisessä.
Julkaisija
Kansantaloudellinen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-8427
Alkuperäislähde
https://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2019/11/KAK_4_2019_WEB-26-41.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33748319
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1367]
Lisätietoja rahoituksesta
Tutkimus on saanut rahoitusta Suomen Akatemian hankkeista nr. 305292 ja 327241.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen muodostuminen ja niiden opetus peruskoulussa ja lukiossa : kemian opetusohjelmat opetuksen tukena
Korvola, Timo; Niskanen, Petteri (1995)Tämän pro gradu-työn tarkoituksena on selvittää kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen opetusta peruskoulussa ja lukiossa, sekä tietokoneen mahdollisuuksia kemian opetuksen apuvälineenä. Selvitimme luonnontieteissä ... -
Matemaattinen formalismi taloustieteessä : Tony Lawsonin ja Deirdre McCloskeyn uusklassisen taloustieteen metodologian analyysit
Hyvönen, Ville (2012)Tutkielmassani tarkastelen modernissa taloustieteessä valta-asemassa olevan uusklassisen koulukunnan metodologiaa ja sen teoreettisia taustaoletuksia kahden huomattavimmista uusklassisen taloustieteen kriitikoista, Tony ... -
Kokemuksia oppijalähtöisestä työn taloustieteen opetuksesta
Haapanen, Mika (Taloustieteellinen Yhdistys, 2012) -
Taloustieteen ja talouspolitiikan vuorovaikutus : Suomen erityispiirteitä
Pekkarinen, Jukka (Taloustieteellinen Yhdistys, 2017)Suomi oli pitkään taloudellinen ja taloustieteellinen periferia. Suomi nähtiin myöhään teollistuneena, rakenteeltaan yksipuolisena ja ulkoiselta tasapainoltaan herkkänä kansantaloutena. Valtion aktiivinen rooli ... -
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.