University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koulun vuosiluokkajärjestelmä tiedonarkeologisena tutkimuskohteena

Thumbnail
View/Open
922.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Majuri, Elina
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Koulua käyvien lasten ja varhaisnuorten luokittelu järjestysnumeroituihin luokkiin on vuosisatoja vanha, itsestään selvä käytäntö. Sitä ei ole juurikaan kasvatustieteellisessä tutkimuksessa problematisoitu. Tässä tutkielmassa jako vuosiluokkiin nähdään yhtenä esimerkkinä kouluinstituutioon liittyvistä, luonnollistuneista käytänteistä, joihin kietoutuu laajempi tieteellinen asiantuntijadiskurssi ja sen legitimoima hallinta. Jako iän mukaisiin koululuokkiin rakenteistaa niin lapsuutta ja varhaisnuoruutta kuin opettajan työtä, ja voi olettaa, että ikähierarkian oppimisella on paitsi arkipäiväisiä, myös laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia ja seurauksia. Pro gradussa tehdään vuosiluokan näkymättömyys näkyväksi teoretisoimalla vuosiluokkajärjestelmää historiallisena, kontigenttina koulutuksellisen hallinnan rakenteena, joka on muodostunut ja pysynyt voimassa suhteissa kasvatustieteelliseen tiedonmuodostukseen ja muihin instituutioihin. Tutkielmassa luodaan teoreettinen perusta koululuokkajärjestelmän historialliselle tutkimukselle Michel Foucault’n filosofian ja kriittisen historiankirjoituksen viitekehyksessä. Foucault’n tiedonarkeologian käsitteistö osoittautuu vuosiluokkajärjestelmän tutkijalle hyödylliseksi työkalupakiksi, josta löytyy välineitä nykyisyyden kannalta merkitykselliseen, instituutiohistorialliseen koulun tutkimukseen. Tutkielman kritiikki ei kohdistu itse vuosiluokkajärjestelmään sinänsä, vaan sen näkymättömyyteen kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Vuoden 2014 opetussuunnitelman uudistukset ajankohtaistavat ja mahdollistavat myös vuosiluokkajärjestelmän luonnollisuuden purkamisen. Näin avautuu tila koulun ikäjärjestystä koskevalle keskustelulle. ...
Keywords
vuosiluokka kouluinstituutio Foucault tiedonarkeologia kriittinen historiankirjoitus kehitys ikä koululaitos koulut diskurssi valta opettajat oppilaat kasvatustiede rekonstruktio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912055132

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista 

    Nyman, Jemina; Toivonen, Ida-Sofia (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, ...
  • Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen 

    Ropponen, Sami (2018)
    Tutkimuksen tavoite on löytää lasten kasvuympäristöstä tekijöitä, jotka parantavat lapsen tietotekniikan minäpystyvyyden kehittymistä ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuympäristöstä tärkeimmät tekijät ovat koti, ...
  • Kuurojen opettajien ammattilehden diskurssit 1892-2005 : näkemyksiä opetustyöstä, oppilaasta ja suomalaisesta viittomakielestä 

    Savolainen, Anu; Toura, Outi (2009)
    Kriittinen diskurssianalyyttinen tutkimus tarkasteli kuurojen ja sokeain opettajain liitto ry:n (KSOL) ammattilehden kirjoituksia. Kuurojen opettajien ammattilehden kirjoituksia ei ole aikaisemmin tutkittu, eikä kriittistä ...
  • Innovatiivisen koulun piirteet ja kehittämisen prosessit 

    Kuusela, Laura; Väliaho, Marianne (2017)
    Tutkimuksessamme tarkastelemme kouluja, jotka ovat osoittaneet toiminnassaan innovatiivisuutta ja kehittämisorientaatiota. Suomessa kouluja ei suoranaisesti palkita tai rankkeerata esimerkiksi innovatiivisuudesta, mutta ...
  • Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä 

    Virkki, Antti (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre