Lasten kasvuympäristön vaikutus heidän tietoteknisten taitojen kehittymiseen
Tutkimuksen tavoite on löytää lasten kasvuympäristöstä tekijöitä, jotka parantavat lapsen tietotekniikan minäpystyvyyden kehittymistä ja mielenkiintoa tietotekniikkaa kohtaan. Kasvuympäristöstä tärkeimmät tekijät ovat koti, koulu ja kaverit. Tutkimuksessa haastateltiin yhden koulun neljännen luokan vanhempia, lapsia ja opettajia.
Tutkimus tuo esiin vanhempien positiivisen asenteen minäkuvaa vahvistavan vaikutuksen. Vanhempien negatiiviset asenteet sen sijaan eivät suoraan vaikuttaneet lasten minäpystyvyyteen, koska koulun ja kavereiden vaikutus kompensoi tätä. Vanhemmat ovat silti avainroolissa lapsen itsetunnon ja minäpystyvyyden osalta. Lapset kaipaavat vanhemmilta osallisuutta ja että heidän tekemisistään tietotekniikan parissa, myös peleistä, oltaisiin kiinnostuneita.
Lasten tietotekniset taidot ovat neljännellä luokalla tutkimuksen mukaan vielä heikot. He osaavat käyttää helppoja sovelluksia, mutta laajempaa ymmärrystä heillä ei vielä ole. Hyödyntäminen ja soveltaminen on hyvin vähäistä. Lapsien pääasiallinen tietotekninen osaaminen tulee koulusta. Vanhempien rooli on enemmän rajoittava kuin opastava. Koulussa opettaja on avaintekijä. Koulun laitteisto on merkittävä tekijä, jotta tietotekniikka limittyisi osaksi opetusta.
...
The aim of the research is to find in the children’s environment factors, which improve their self-efficacy and interest in information technology. The most important environmental factors are home, school and friends. The research was done in the fourth grade in one school and were interviewed parents, children and teachers.
The research highlights are the positive effect of parent’s attitude on self-image. The negative attitudes of the parents did not directly affect children's self-efficacy because the effect of school and friends compensates for this. Parents are still the key in the child's self-efficacy and self-esteem. Children lack the parents’ interest in what they do with information technology, including games.
The information technology skills of children in fourth grade are still weak. They know how to use easy applications, but they do not yet have a wider understanding. The children are not able to take full advantage of their knowledge and in consequence, they have limitation on applying it. The main information technology skills of children come from school. The role of parents are more restrictive than guiding. In school a teacher is a key factor. School equipment is a major factor in integrating information technology into teaching.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kakkosluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa matematiikka-ahdistuksen ja -taitojen yhteydet
Fabritius, Sofia; Lehtonen, Tiina (2023)Matematiikka-ahdistus ilmenee jännittyneisyytenä ja huolestuneisuutena matematiikkaa kohtaan ja sen on todettu olevan yhteydessä heikkoihin matematiikan taitoihin. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää ... -
Liikuntapelien vaikutus motoristen taitojen kehittymiseen esikouluikäisillä lapsilla
Piirainen, Risto (2021)Motoristen perustaitojen kehittyminen luo pohjaa lapsen liikkumiselle ja kokonaisvaltaiselle fyysiselle aktiivisuudelle. Virtuaalisten liikuntapelien (exergames) yhteyttä motoristen taitojen hallintaan on aiemmin tutkittu ... -
Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Gustafsson, Jenny (2021)Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen ... -
Diginatiiveja vai ei? : tietotekninen osaaminen yläkoulun 7-luokkalaisten keskuudessa
Falck, Kauri (2016)osakseen paljon kritiikkiä muun muassa nuorten tietotekniikan käytöstä tehtyjen tutkimusten kautta, joissa nuorten tietoteknisissä taidoissa on havaittu suuria keskinäisiä eroavaisuuksia. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.