Työntekijöiden kokemuksia tunnetaitojen harjoittelusta työpaikalla
2019:18 | 2020:305 | 2021:207 | 2022:183 | 2023:199 | 2024:183 | 2025:11
Työelämässä yhdeksi keskeiseksi työelämätaidoksi ovat nousseet tunnetaidot, koska tarvitsemme kykyjä tunnistaa ja ymmärtää sekä omia että toisten tunteita myös työpaikalla. Tunnetaidot on tutkimuksissa yhdistetty esimerkiksi yhteistyökykyyn ja yksilön suorituskykyyn. Tunnetaitoja on mahdollista kehittää aikuisena oppimisen ja kokemuksien kautta, ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella työntekijöiden tunnetaitojen oppimista ja harjoittelua työpaikalla osana tunneinterventiota.
Tutkimuksessa on käytetty laadullista videoaineistoa tunnetaitojen kehittämiseen tähtäävistä työpajoista, jotka ovat osa Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella toteutettua TUNTO-hankkeen tunneinterventiota. Tutkimuksen kohteena olivat työntekijöille ja heidän esimiehelleen järjestettyjen tunneintervention työpajojen videoinnit. Videoaineiston litteroinneista analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tunnetaitojen harjoittelemista ja oppimista koskevat keskustelut.
Työpajoihin osallistuneet kokivat tietoisen läsnä olemisen harjoittelun työpaikallaan myönteisesti ja työtä edistävästi, kun taas myönteisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen koettiin haastavaksi. Tunnetaitojen harjoittelussa koettiin olennaiseksi tilanteenlukutaito, kun tunnetaitoja piti soveltaa työn
arjen tilanteissa. Työpajojen ja tunnetaitoharjoitusten kautta osallistujat kokivat, että heidän tietoisuutensa tunteista lisääntyi ja he arvioivat omien tunteidensa käsittelyn kehittyneen. Lisäksi he kertoivat havainneensa tunnetaitojen merkityksen vuorovaikutuksessa. Itsetietoisuuden ulottuvuuden kehittyminen korostui aineistossa ja se näyttäytyy myös aikaisemmissa tutkimuksissa tärkeänä elementtinä ja kulmakivenä tunnetaitojen kehittymiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29787]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
Lehtoranta, Sini (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla tai menetelmillä lasten tunnetaitoja voidaan edistää ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edistämistä ... -
Tunnetaitojen merkitys opettajan työssä
Salo, Elli-Maija (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella erilaisia tunnetaitoja ja niiden ilmenemistä opettajan työssä. Tunnetaidoista perehdytään paremmin tunteiden säätelyyn ja erilaisiin säätelyn keinoihin. Pyrkimyksenä on myös ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä lasten suosikkiohjelmissa esiintyvistä tunteista ja tunnetaitojen mallioppimisesta
Ikonen, Milja (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä lastenohjelmissa esiintyvistä tunteista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia lasten suosikkiohjelmien ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Tunnetaitojen harjoittelu lukion musiikkikasvatuksessa
Ellilä, Juho (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua tunnetaitojen harjoitteluun osana lukion musiikkikasvatusta. Samalla tutustuttiin opiskelijoiden aiheeseen liittyviin käsityksiin ja kokemuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.