Tunnetaitojen merkitys opettajan työssä
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella erilaisia tunnetaitoja ja niiden ilmenemistä opettajan työssä. Tunnetaidoista perehdytään paremmin tunteiden säätelyyn ja erilaisiin säätelyn keinoihin. Pyrkimyksenä on myös selvittää, millainen on tunnetaitoinen opettaja, mitä eri tunteiden säätelykeinoja opettajan on mahdollista käyttää, ja miten opettaja vaikuttaa oppilaiden tunnetaitojen kehittymiseen.
Yksi merkittävimmistä huomiosta on opettajan oma tunnetaitojen osaaminen. Opettajan tunnetoiminta on merkittävästi yhteydessä luokassa vallitsevaan ilmapiiriin, johon vaikuttaa suuresti opettajan tunteiden säätely. Luokan ilmapiiri puolestaan linkittyy vahvasti oppilaiden kouluviihtyvyyteen sekä oppimiseen, joten opettajan tunteiden säätelyllä on iso rooli oppilaiden koulunkäynnissä. Tämän takia erilaisten tunteiden säätelykeinojen harjoittaminen on tärkeää.
Tutkielman perusteella opettajan tunnetaitoihin ja tunteiden säätelyyn olisi syytä keskittyä entistä enemmän tulevaisuudessa. Näin ollen onkin tärkeää miettiä, huomioidaanko opettajien tunteiden säätelykeinoja riittävästi esimerkiksi opettajien koulutuksessa ja työelämässä. Tämän lisäksi tunnetaitojen ja tunteiden säätelyn jatkuva harjoittaminen on olennaista.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112634Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish